[BSD] A DHCP filozofiaja

Kovács Zoltán kov.z at freemail.hu
2004. Feb. 28., Szo, 15:40:25 CET

Sziasztok!

Nemreg tertem at Linuxrol FreeBSD-re es van nehany dolog ami szokatlan
szamomra. Az egyik a DHCP mukodese. A helyi haloztahoz csatlakoztatott
notebookom hasznalata Linux alatt szamora logikusnak tunt. A DHCP nev-server
mindig kiosztot valamilyen IP cimet a gepemnek, amihez meganak az IP cimeknek
megfeleloen valtozo neveket rendelt  "dhcp-1"-tol a "dhcp-15"-ig. Ha eppen
"dhcp-3" nevet kaptam akkor mas szamitogepekrol ezen a cimen tudtam elerni a a
notebookomat. Ha nem csatlakoztatttam a gepemet a halozathoz akkor logikusan
"localhost" volt a neve. Gondolom ez Linuxot hasznalok szamara nem ujdonsag.
A FreeBSD dhcliens demonjat allitom be, akkor a kliens a lekerdezes utan
automatikusan kitolti a nevmezot az eppen megkapott IP cimnek megfelelo nevvel,
mondjuk "dhcp-3"-mal. A gond az, hogy ezt a nevet ezentul statikusan kezeli a
kliens. Barmikor csatlakoztatva a gepemet a halozathoz mindig "dhcp-3" lesz a
neve, ami nekem kisse zavarosnak tunik, mert ha mar mas hasznalja az ehhez a
nevehez tartozo IP cimet nem vilagos, hogy a "dhcp-3" nev kihez is tartozik
valojaban. Elofordult, hogy a nem tudtam elerni a sajat gepemet ezen a neven,
mivel mar mas kapta meg. Az ifconfigot lefuttatva kellett kiolvasnom a valodi IP
cimemet, ami kisse kenyelmetlen es celszerutlen ha forgalomban van egy Linux
alatt megfeleoen mukodo nev-rendszer.
A masik lehetoseg az, hogy a dhclient beallitasanal fix nevet adok meg es azt
hasznalom a a gepem halozaton beluli eleresere, de mar ebben az esetben is
elofordult, hogy a gepem ujrainditasa utan nem tudtam elerni a halozaton keresztul
megegyszer ugyanazon a neven mert valamiert meg foglalt volt a nev vagy az (IP
cim  - nem tudom igazan).
Nem igazan ertem ezt a statikus nevre epulo filozofiat a FreeBSD
DHCP-kezeleseben. Sem a FAQ-ban sem a kezikonynek telepitessel es
DHCP-vel fogalkozo fejezeteben nem talaltam erre valaszt, de az is lehet, hogy
egyszeruen elkerulte a figyelmem. Gondolom masok is dolgoznak DHCP-vel. Tud
valaki valamilyen okolszabalyrol a  DHCP beallitasasaval kapcsolatban? Eleg
lenne a dhclient beallitasait tartalmazo allomany megfelelo modositasa? Ha igen,
mi lenne az?
Elore is koszi!

Udv,
Zoltan