[BSD] atacontrol sokadjara

Lam Zoltán lamzor at freemail.hu
2004. Dec. 22., Sze, 02:06:28 CET

Sziasztok!

1 hónappal ezelőtt kb írtam ide a listára, hogy segítsetek abban, mi
lenne a legolcsóbb és könnyen kevés hibalehetőséggel használható
RAID1 megoldás. Tegnap úgy döntöttem, hogy fogom a 2 db Samsung
80 gigás winyómat és megnézem mit tudok kihozni atacontrollal.

Fogtam a 2 winyót, rádugtam egy IDE kábelre őket, lett ad0 és ad1 a 0
ATA csatornán. Alaprendszert felhuztam, atacontrol create RAID1 ad0
ad1, frankón megcsinálta, reboot, megint berak install cd, ar0-ra
ráinstalltam a rendszert. Szépen felment, utána nyomogattam neki
atacontrol status ar0-t és közben azt gondoltam, milyen 1xerű ez az
atacontrol, kell a fenének hw-es kártya, ez tök jó...
Következő lépésem az volt, hogy generáljunk hibákat és nézzük meg,
hogy kezeli le az atacontrol...
1. lehuztam a master winyót és megnéztem bebootol-e a slave-ről
    király, bebootolt. pipa
2. (ezt lehet nem lenne szabad :) ) Fogtam és menet közben
kihuztamaz 1ik winyó tápját, erre azt mondta az atacontrol status,
hogy
ar0: ATA RAID1 subdisks: DOWN ad1 status: DEGRADED
halt, bedug táp, bebootol, minden rendben, pipa
3. tegyük fel, hogy teljesen meghal a master. kivettem a gépből és
betoltam a windózos gépbe, partition magic-el letöröltem a part.
táblát,visszatettem a bsd-s gépbe és semmi olyasmi, mint a hardware-
s kártyáknál, hogy betolod a winyót és annyi,tükröz... mondjuk ez
várható volt. néztem 1 ata... status-t, azt irta a megbabrált winyóra
READY helyett, hogy FREE
na mondom most mit tegyek, hogy az is READY legyen és tükrözze át a
slave-ről a fontos adataimat? néztem a man-t és láttam, hogy
atacontrol rebuild, beirom, erre azt irja, hogy
atacontrol: ioctl(ATARAIDREBUILD): File exists
(olyat is láttam hogy dd-vel tükrözzek, most télleg ilyennel kell
erőlködni?)
Ehhe na mondom ha most éles helyzet lenne, most kezdenék igencsak
izzadni :) Nézzünk egy kis guglit... olyat találtam, hogy
atacontrol detach 0
atacontrol attach 0
atacontrol addspare ad0 vagy vmi hasonlo
atacontrol rebuild
ezzel gondolom SPARE meghajtot lehet hozzáadni, mondom ugyis csak
teszt, beirom mit csinál, hát jah, SPARE-ba vágta mind2 diszket ad0 és
ad1-et is és nem is tudtam visszavarázsolni READY-be egyiket sem.
reinstall...
az Istennek nem tudtam eltüntetni az ar0 kötetet amiben 2 SPARE
meghajtóm volt és nem tudtam még1x bsd-t telepiteni rá...fogtam 1
másik bsd gépet, beletoltam a 2 winyót ad2, ad3-nak és nyomtam rá
egy atacontrol delete ar0, na utána ment az install.
Felinstalltam még1x előről mindent és gondoltam szimulálok megint 1-
et és próbálok nem hülyeséget csinálni...
(közben rájöttem, hogy a fene tudja hova tárolja az atacontrol a raid-
es beállításokat a diszkeken, de hiába törlöm part.magic-el a
particiokat akkor is rajt marad... sőt hiába tettem be 1 linux cd-t és
formáztam meg vele a winyót, akkor is rajt maradt a bsd-nek az ar0-ra
vonatkozó bejegyzése...)
Szóval a rendszer ismét ép és üzemel. Kivettem a master winyót és
betettem a másik bsd-s gépbe és nyomtam rá egy atacontrol delete
ar0-t, ezzel a master Samsungomról tuti leirtottam az ar0-ra való
hivatkozást, plussz fdisk-el le is gyaktam a particiot rola, visszatettem a
kisérleti gépbe és rábootoltam a slave winyóra, legalábbis próbáltam...
azt írja, hogy
ar0 76350MB <SAMSUNG SP0802N> blabla
0 INVALID no RAID config info on this disk
1 DOWN
Na most ilyenkor mi van????
Valami apró útmutatást tudna valaki adni, hogy hogy kezeljem le azt
amikor meghal 1ik winyó és ujat kell betenni...?

Most kezdek igazán egy 3ware kártyán gondolkozni :)

Sorry a regényért! :)

Üdv.: Zoli