[BSD] bsd licensz

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2004. Aug. 24., K, 09:24:24 CEST

Szia!

On Mon, Aug 23, 2004 at 10:33:13PM +0200, bendegus at rette.net wrote:
> Hellotok!
>
> Egy olyan kerdesem lenne, hogy a FreeBSD-t fel lehet-e hasznalni uzleti
> celokra anelkul, h vkinek is kene fizetni.
>
> Lehet, h ez most hulye kerdes volt, de kivancsi vagyok.
>
> Valaszotokat elore is koszonom: Norbi

A kerdes nem volt hulye, bar a BSD licensz (mint elottem is jeleztek)
elegge egyszeru ebben a kerdesben. Ami viszont a FreeBSD-t mint egeszet
illeti, felhivnam a figyelmet, hogy nem minden, ami a FreeBSD resze (az
alaprendszerben sem, de a portsban aztan plane nem) van BSD licensz
alatt. Mivel a FreeBSD nem csak a kernelt jelenti, hanem a komplett
rendszert, ezert erre mindig figyelemmel kell lenni. Igy pl a fordito es
a binutils, valamint szamos apro utility (verziotol fuggoen) GPL alatt
van (pl regebbi verziokban gnu tar es awk volt egyedul, az ujakban mar
BSD licenszu verziok is vannak, de pl a sort meg mindig gnu sort, a
regebbi verziokban levo perl licensze is figyelmet erdemelhet) tehat pl
a zart forrasu uzleti felhasznalas eseten ezeket el kell tavolitani,
vagy csak ezen reszek eseteben a forraskodot akkor is nyilvanossagra
kell hozni (ez az eltavolitas nem is olyan trivialis, pl a 4.x perl
nelkul kicsit razos, 5.x mar sokkal jobb)

Azt mar mondanom se kell, hogy a portsban tuctjaval vannak uzleti es
shareware programok is, amit pl az emberek szeretnek nem tudni, hogy a
pdflib pl uzleti celra nem hasznalhato kulon licensz nelkul!
termeszetesen ugy sem, ha a mod_php-hez van linkelve. Ugyanigy a
portsban levo fontok nem mindegyike eseteben megengedett az uzleti
felhasznalas. Tehat, erdemes az /usr/ports/LEGAL allomanyt, es az egyes
programokhoz mellekelt doksikat nezegetni, illetve a honlapjukra
ellatogatni.

BSD: An Operating System, Not a Religion.