[BSD] Xorg vagy XFree4

Adam Szilveszter adam at nhh.hu
2004. Aug. 17., K, 10:06:18 CEST

Szia!

Zsolt Sztankay wrote:

> Azt szeretném megtudni, hogy tapasztalatok alapján melyiket érdemes
> felpakolni, a Xorg vagy a XFree verziót?

A kerdes igazabol mostanaban izles dolga. A portsban benne van a
legujabb Xorg eppenugy, mint a 4.4.0-s XFree is, tehat mindketto
valaszthato.

> Én egy hordozható gépre
> szeretném felpakolni, amin 5-CURRENT és SiS 630 chipset van, beépített
> videó résszel. Egyáltalán mi a tapasztalati különbség (már ha valaki
> mindkettőt kipróbálta...). Valamelyik gyorsabb, szebb, több driver van
> hozzá, fehérebben lesznek a ruhák, jobban fejlesztik, netalán licensz
> különbség?

A kulonbseg jelenleg a szokasos: valaki(k) nem tudtak kijonni valaki
masokkal es ezert csinaltak maguknak egy uj projektet.

A hivatalos indoklas szerint valoban licensz okok is alltak a dolog
hattereben, de az igazsag az, hogy itt nehez tisztan latni. Pl vannak
olyan "vallasos" szabad szoftver hivok, akik RMS osszegyujtott muveit
"az Iras" kent olvassak, es mivel egyszer azt mondta, hogy az un
"advertising clause" nem fer ossze a szabad szoftverrel, ezert ok is ezt
szajkozzak azota is. Nekem ezzel szemben az a velemenyem, hogy semmi
jelentosege, a clause meglete vagy hianya semmit sem vesz el vagy tesz
hozza a jogaidhoz, ergo tok mindegy. Legfeljebb kenyelmetlen, de az nem
jogi kategoria.

A masik ok megint csak hivatalosan az volt, hogy az XFree fejlesztes
ugymond lassu, nem transzparens, csak keves embernek volt lehetosege ott
valamit csinalni. De az idokozben megdoglott Xouvert, vagy eppen most az
Xorg semmivel nem tunik nekem se gyorsabbnak, se nyiltabbnak. Let's face
it, az X igazabol nem egy valodi nyilt forrasu szoftver, hanem meg annak
az idonek a maradvanya, amikor annak, hogy "nyilt forras" semmi ertelme
se volt, mert egyszeruen muszaj volt mindenkinek maganak forditani a
programot a sajat vasara (adott esetben a portolast is elvegezve) igy az
a kerdes, hogy a forrast odaadjak-e, fel se merult. Az ilyen szoftver
fejlesztese ettol nem nyilt, hanem olyan mint egy fekete doboz: jo
esetben van egy levlista supportra, meg egy cim ahova kuldhetsz
bugreportokat es aztan majd a ChangeLog-bol megtudod, hogy mit
javitottak ki. Mar az is nagy dolog volt, amikor az XFree repo
letolthetove valt cvsup-al, meg lett cvsweb felulet hozz, hogy lehessen
nezegetni. Az Xorg ebbol azota is csak a cvsweb-el buszkelkedhet, a
CVS-hez magahoz egyebkent nincs hozzaferes, hanem idonkent kitesznek
egy-egy snapshotot a webre.

A valodi ok tehat szerintem az, hogy konkret X szemely nem tudott/akart
egyutt dolgozni konkret Y szemellyel, es ezert csinalt maganak egy ujat.

A ket kod kozott jelenleg szinte semmi kulonbseg nincs, azt leszamitva,
hogy az Xorg-ban par dolgot atneveztek. Talan nagyitoval lehetne talalni
par dolgot ami kulonbozik.

> Próbából felpakoltam a Xorg verziót, de a Xorg valamiért DRI
> interface-t akart (amit nem is talált), viszont a kernelbe meg DRM
> interface van.

Az ugyanaz. Mikor probaltad feltenni? Kovetted hozza az
/usr/ports/UPGRADING allomanyt?

> A SiS drivert egyébként megtalálta, a driver a
> "kártyát" felismerte. Így a Xorg verzióban egy kicsit megingott a
> bizalmam... Viszont mielőtt elkezdenék újat fordítani, ami ezzel a
> géppel szép kis idő, szeretném tudni, hogy egy újbóli Xorg próbát
> tegyek, vagy menjek át az XFree verzióra.

Lenyegeben mindegy... nem hiszem, hogy driverben kulonbseget vennel eszre.

> Egyébbiránt a fordításról jut eszembe. Megoldható-e, hogy a függőségi
> csomagokat miután lefordította és felinstallálta a gép, egyből nyomjon
> rájuk egy 'make clean' parancsot?

Hmmm. Alapbol asszem nincs erre kiepitett target, de biztosan megoldhato
scriptelessel vagy Makefile keszitessel.

> kitörölni. Általában belefér a szabad helybe, de egy X fordítás
> erőteljesen leterheli a lemezt (és persze ugyanazt tömöríti ki
> 13-szor... De ez már egy más kérdés).

Igen, ezert is utaltam az X-et portsbol feltenni. Szerintem ez a
megoldas egyszeruen lamer. Miert kellene ugyanazt 13-szor kicsomagolni
es ujra es ujra leforditani? Az X sajnos erre a modularitasra nincs
felkeszitve, ezert tele van durva hackekkel az osszes port. Es mindez
azert, hogy kulon fel lehessen tenni csak az xterm-et. Milyen kar, hogy
ez ugysem megy, mert ahhoz meg kell kismillio library stb. Ha valakinek
persze 200 gigas vinyoja es egyebkent unatkozo 4 Ghz-es gepe van, akkor
gondolom ot nem zavarja annyira...