[BSD] lista faq -- nesztek :-))

Szabados Jozsef szabadosjozsef at freemail.hu
2003. Okt. 27., H, 21:12:05 CET

Hi,

Nah osszedobtam egyet, az emlekeimbol osszeszedett leggyakoribb kerdesekbol.
Mindent en sem tudhatok, igy legyszi nezzetek at, es aki illetekesebb adott
kerdesekben az irja meg. Ha van otletetek mivel lehet kiegesziteni akkor ne
szerenykedjetek. Hatha lesz belole valami...

Akinek meg budos a segitseg, csak nagya szaja az kapja be :-))

##############

BSD lista FAQ:

1. Install:

1.1. Ize, hany cede kell a minimalis telepiteshez:

FreeBSD: 4.x mini vagy 1., a minin nincsenek csomaok csomagok.
5.x disc1 (asszem, en a netrol installok:-)
OpenBSD: :-)) ez csak egy CD.
NetBSD: meg nem lattam.

1.2. Telepites:

Megesik, hogy nem megy minden elsore, de mielott kerdezel legyszi nezzel
bele ezekbe:
FreeBSD: a cd gyokereben talalhato install.txt, readme.txt allomanyokat.
OpenBSD: readme.txt, install.*
NetBSD: install.txt

Itt kene megjegyezni, a particio/label/slice kulonbsegeket a BSD-s es mas
oprendszerek eseten fennallo kulonbseget. Roviden: particiobol lehet 4 egy
diszken, egy particion 8 slice. Igy lesz: /dev/[ad|da][0-3]s[0-3][a-g] :-)

MBR: lilo vs. grub, vs. boot.ini, vs. mittomen:

FreeBSD-s mbr kod egesz jol megy, megnezi melyik particio bootolhato, aztan
a funkciobillentyukkel lehet valasztani. Konfiguralni nem lehet, de minek:-)
Liloval bootolhato szinten, es windows alol is. FreeBSD-n:
dd if=/dev/rootdevice of=boot.img bs=512 count=1
Windowson: notepad boot.ini
C:\boot.img="FreeBSD"

Liloval:
other=/dev/hda4
        label=FreeBSD
        table=/dev/hda

1.3. Altalanos rendszerbeallitas:

Tegy egy kis kirandulast, a /etc/rc.conf kornyeken, ill. a default
rendszerbeallitasok a /etc/defaults/rc.conf-ban vannak (FreeBSD bisztos, a
tobbi is?)

1.4. Ki segit, ha egyedul vagyok:

FreeBSD-t hasznalok:
http://www.freebsd.org/handbook/

NetBSD-t hasznalok:
http://www.netbsd.org/Documentation/

OpenBSD-t hasznalok:
http://www.openbsd.org/faq/

BSD listaarchiv:
http://www.hu.freebsd.org/hu/arch/

1.5. Van egy csomo BSD melyik miben kuul, me' jobb mint a linux:

http://www.hu.freebsd.org/hu/arch/2002/May/0753.html

1.4. ADSL-em van, hogy alliccsam be:

FreeBSD:
/etc/rc.conf:

ppp_enable="YES"
ppp_mode="ddial"
ppp_nat="YES"
ppp_profile="name_of_service_provider"

/etc/ppp/ppp.conf:

default:
set log Phase tun command

name_of_service_provider:
set device PPPoE:rl0
set authname xxxxxxxx
set authkey xxxxxxxx
set dial
set login
set redial 0 0
add default HISADDR
enable dns
enable lqr
set lqrperiod 10
set cd 5

Gondolom a tobbi BSDnel ez alapjan ossze lehet kandacsolni:-)

1.5. Magyar ekezet:

"Nekem meg majdnem ugyanez a /etc/login.conf-ban (én definiáltam egy
hungarian user-class-t, mert nekem az egyszerûbb, h oda rakjak valakit, mint
hogy mindenkinek ezt a fájlt odarakjam.). A konzol beállítások a
/etc/rc.conf-ban a következõk:
font8x14="iso02-8x14"
font8x16="iso02-8x16"
font8x8="iso02-8x8"
keymap="hu.iso2.102keys"
Ebbõl reálisan a 14-es és 8-as fontokat én nem használom, de jobb a
békesség. Ezen kívül már csak az az apróság kell, hogy a /etc/ttys-ben a
virtuális terminálok tipusát állítsd cons25l2-re, így:
ttyv1 "/usr/libexec/getty Pc" cons25l2 on secure
(Nyilván ahány ttyv-d van, az összeset ttyv0-tól.) Amúgy ha igazán jót
akarsz magadnak, a konzolra vonatkozó dolgokat belefordítod a kernelbe, mert
akor már single-user-módban is elérhetõek, míg az rc.conf-fal olyankor még
nem él, de az azért kevéssé kritikus.

Zahy"

1.6. Java, flash mozilla:

Mittomen linkset hasznalok.

1.7. Ports es egyebek:

A ports egy portolt alkalmazasokat tarolo struktura. Egy kulon csomagban
talalhato, sysinstallal lehet feltenni pl, vagy cvs-el (lasd. handbook) Pl.
cd /usr/ports/www/links
make
make install
Na ez azt csinalja, hogy letolti a links forrasat, leforditja, es csomagkent
hozzaadja a rendszerhez. Kereses a ports faban:
cd /usr/ports
make search key=links
Ha a letoltes egy kicsit bajos, pl. proxyn keresztul akkor valamit kellene
irni az /etc/make.conf-ba, mondjuk ilyesmit:

FETCH_ENV=     FTP_PROXY=ftp://10.0.0.1:21
FETCH_ENV=     HTTP_PROXY=http://10.0.0.1:80

2. Listaszokasok:

2.1. A listan sok morgolodo ember van, igy csak akkor tegy fel kerdest, ha
biztos vagy benne, hogy legalabb vetted a faradtsagot korulnezni, hogy a
fenntebb emlegetett doksik valamelyike leirjak-e a kerdesedre a valaszt. Ha
tipikus hiba (logbejegyzes, konzolra ir ki valamit, stb.) erdemes a
www.google.com keresobe beirni, altalaban az elso 20 kozott ott van a
megoldas, igy te is hamarabb megoldod a problemadat, es masok sem
morgolodnak, hogy minek irod ide, ha ugy hamarabb valaszt kapsz.

2.2. Kezdo BSD-s vs. BSD-s guru:

A kezdok kerdeseire a valaszadas ertelmes hatarig elfogadhato, de ha valaki
arra sem veszi a faradtsagot, hogy egy picit is utanamenjen a kerdeseire
keresett valasznak, az hamar megkapja a magaet.

udv,
Szabados Jozsef

szabadosjozsef csiga freemail pont hu