[BSD] Kezdo kerdesek...

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2003. Nov. 24., H, 10:33:51 CET

Szia!

XaNa X wrote:
> Meg csak kacsintgatok a BSD fele...

Jo kezdes... :-)

> Jelenleg foleg debian linuxot nyuzok.Nem mondom ,hogy a mult heti esemenyek
> miatt valtanek ,
> mar regota foglalkozatott a BSD.Valahol mindig kerestem a legjobb fele
> vezeto utat.A linux disztribek
> kozotti kulonbseget nem volt nehez kitalalni de BSD-vel nem boldogulok.
> Lehet boldogulni debian linuxos berogzodessel? :)

Szerintem igen. Ha valaki mondjuk inkabb a MDK/SuSE/vagy esetleg Lindows
iranybol jon akkor tobb ujhoz kell hozzaszoknia, de nyilvan megy az is.
Akkora nagy kulonbsegeket nem fogsz talalni, mert sok program ismeros
lesz, hisz mindket rendszeren fut. Ami nagyon uj lesz, az az, hogy
bizonyos allomanyok mashol vannak (ami azonban a disztribek kozotti
valtaskor is igaz:-) meg par olyan, ami valojaban a BSD es a SysV Unix
rendszerek kozotti kulonbsegbol adodik, ahol a Linux inkabb a SysV
filozofiat koveti, bar nem teljesen. Igy pl BSD-n nincs 6 runlevel, csak
single user meg multi user mod.

> Mi a lenyegi kulonbseg a BSD valtozatok kozott?
> (NETBSD,FREEBSD,OPENBSD,DRAGONFLYBSD...)

Valaki mar ideirt egy cimet az archivbol, annyit tennek meg hozza, hogy
a DragonFly BSD egy viszonylag uj projekt, amely a FreeBSD 4-es agabol
valt el es azt szandekozik nagyon jol tovabbfejleszteni. Egy nagyon
tehetseges srac vezeti, lesz belole meg valami szerintem. Ezen felul meg
azt kellene elmondani, hogy noha a hasonlosag latszolag megvan, de a BSD
projektek nem olyanok mint a Linux disztribuciok: mig ott tkp mindenki
tok ugyanazt arulja, csak mas csomagolasban, meg mas admin eszkozokkel,
meg esetleg sajat doksikkal, de alapjaban mindehol ugyanazt kapod, a BSD
projektek onallo oprendszerek, sajat kernellel es alkalmazasokkal, noha
persze vannak kozos ugyek, amik mindenhol vagy sok helyen
megtalalhatoak. Ezert az a kerdes, hogy mi a fejlesztes sulypontja,
teljesen jogos.

> Tudom a linux is olyan, minden disztribet lehet mindenre hasznalani,de
> biztos itt is van"valami" oka
> annak,hogy ennyi agon indult a fejlesztes.Mi milyen teruletre
> ajanlot,specializalodott???

Mint masok is elmondtak, a FreeBSD "lotte be" legjobban a PC amogatasat,
mind a jelenben (i386) mind a jovoben (AMD64, Opteron, Itanium). Ezert
PC-re altalaban ez ajanlhato. A NetBSD a sok platform tamogatasaval
foglalkozik, illetve arra torekszik, hogy a kodja korrekt es uj
rendszerekre konnyen atviheto legyen. Az OpenBSD arra torekszik, hogy jo
alapja lehessen tuzfalak, routerek, vagy eppen VPN-ek epitesenek. Persze
e ketto is tamogatja a PC-t, de nem csak ezen van a hangsuly...

> Melyik "jobb" kezdoknek...?

Szerintem a FreeBSD. A legtobb hasznaloja annak van (Mo-n es kulfoldon
is) a legtobb doksi is ahhoz van, es a leginkabb annak van megkonnyitve
a telepitese (a Debian telepitohoz hasonlot kepzelj el) A tobbi azert
tobb beledolgozast igenyel, illetve kevesebb segitseget tudsz kapni mert
kevesebb a hasznalo.

> Van-e esetleg valamelyik disztribnek olyan oriasi szolgaltatasa ami miatt
> erdemes valasztani...(pl.debian-apt-get)?

Kezdo szempontbol nem igazan, bar a FreeBSD konyu frissithetosege egy
elony. Meg talan a jo dokumentacio, ami pl a FreeBSD handbook formajaban
letezik. Ha van valami speci igenyed, akkor mindenkeppen nezd meg elotte
a release notes illetve a faq-ban, pl hardver ami nem annyira gyakori.

> Nezegettem az openbsd oldalait.Le is akartam tolteni a friss 3.4-et de nem
> ertem a lenyeget.

A lenyeg az, hogy vagy a halorol installalsz, amihez eleg nehany floppy
vagy egy boot CD (az az amit talaltal az a kis CD image), reszletek lasd
az OpenBSD FAQ-ban a www.openbsd.org-on. De kezdokent nem igazan
javaslom azt, hogy azzal kezdd, mert ennek a telepitese a legnehezebb es
a legkevesbe baratsagos a kezdokhoz.

> Csak par megas kis file-okat talaltam.A CD.iso pedig 2,9M??Ez csak ekkora
> lenne?

Igen mert csak bootolasra valo. De igy nem kell tobb floppyval bajlodni.

> Bocs ha kicsit hulyenek tunnek,annak ellenere,hogy 2 eve debian fanatik
> vagyok,semmit nem tudok a BSD-rol.:)

Semmi gond, mindenki igy kezdi! Sok szerencset a BSD vilagaban valo
kalandozashoz.