[BSD] 1,2 kerdes

Adam Szilveszter adam at hif.hu
2003. Júl. 4., P, 08:57:10 CEST

Szia!

n13 wrote:
> 4.8 -as FBSD van fenn mar elg regen cvs-bol szoktam frissiteni
> csak / es swap particiom vam (15G /)
> softupdates ufs_dirhas bekapcsolva
> talan a nem egeszen stabil nvidia-s modul miatt neha csontra fagyott a gep
> (ha userkent a konquerorban a / konyvtar nezetre valtok minigig fagy)

Ez sajnos lehet, az X-es dolgoknal jo esely van a fagyasra. Kerdezd az
S3 kartyamat az elozo gepemben :-( Ez pedig meg egy csak binaris driver
is gondolom, szoval a problemak pl mar attol jelentkezhetnek, hogy a
frissitesek soran valami apro valtozas volt a kernel strukturakban.

> erre ezt modja /dev/ad0s4a CG 51 BAD MAGIC NUMBER
> ez mit jelent ?

Mint mar elottem is leirtak, ez azt jelenti, hogy az fsck nem ismeri fel
a particiot FreeBSD particionak. Ha szukseges kezzel visszallithato, de
jobb, ha el se allitodik :-) A masik tipushiba, amivel talalkozhatsz, ha
kedvezotlen pillanatban jon a fagyi, hogy a softupdates nem tudta meg
syncelni a metaadatokat, es ezert rebootkor nem kicsit csodalkozni fog :-)

> Pontosan mi a kulonbseg az fsck -p -f opcioja kozott?
>  (tudom man fsck de annyira nem vagyok jo angolbol..)

A -p (preen) mod megnezi, hogy az adott particio superblockjaban a
"tiszta" flag be van-e allitva, es ha igen, akkor elhiszi, hogy minden
rendben es nem ellenorzi. Sima rebootok eseten ez a mod alkalmazott,
mert gyorsabb. Ez az, amikor indulaskor kiir ilyeneket, hogy "Filesystem
clean, skipping checks". Ha ez a kapcsolo hianyzik, akkor az fsck
mindenkeppen elleoriz, akkor is, ha a fajlrendszer tisztanak van
jelolve. Ja a "tiszta" flaget a superblockban pl akkor allitja be a
rendszer, amikor sikeres umount tortenik.

Az -f kapcsolo igazabol nem sok mindenre jo, azt csinalja, hogy a -p
alkalmazasa eseten is kenyszeriti az fsck-t, hogy nezze meg a "tiszta"
fajlrendszereket is.

Fontosabb az -n illetve a -y kapcsoloparos, amelyek azt mondjak meg az
fsck-nak, hogy az ellenorzes kozben talalt problemak javitasara amikor
rakerdez, akkor automatikusan a "n"em, vagy a "y"es :-) valaszt
tetelezze fel, maskulonben ugyanis minden kerdesnel varja a valaszod.

> A softupdate-t ki lehet kapcsolni? kiveszem a kernelbol?

Igen ki lehet, erre a celra pl a tunefs -n disable parancs hasznalhato.
Ha a fajlrendszer mountolva van akkor, amikor hasznalod ezt a parancsot,
akkor egy umount/mount illetve reboot szukseges ahhoz, hogy a valtozasok
a superblockban is atvezetodjenek. Root fajlrendszeren a softupdates
hasznalata nem javasolt, foleg azert nem, mert ha esetleg nem eleg nagy
a / alatt a hely es eppen kitoroltel dolgokat, hogy csinalj, akkor az
elegge sokaig nem fog meglatszani, es addig egy ujabb masolas nyilvan
file system full-al fog elszallni, ami / alatt kerulendo az oda kerulo
cuccok erzekeny jellege miatt. Ezert a default install nem is teszi fel
a softupdates flaget a / fajlrendszerre.

> + kerdes
> szerverbe milyen strapabiro IDE-s wincsit ajanlanatok? (120-160G)

Erre majd valaszolnak a nagy tudasu kollegak. :-)

> szerverbe szeretnenk DVD irot image-ek kiirasahoz, menteshez,
> hasznal valaki ilyesmit? Milyet? Burncd-vel lehet DVD-t irni?

Nem hasznalok, de lehet :-) Vagy atapicam driverrel a SCSI-s iro
utilityk is hasznalhatok. Most mar nem irom le, hogy ez csak az 5.x-ben
van benne, mert pillanatok alatt le leszek ugatva es kiderul, hogy mar
igen regota meg csak ra sem neztem a 4.x-re :-))

Remelem ez segit!