[FreeBSD] GNU Public licensz

SZIGETI Szabolcs szigi at ik.bme.hu
2002. Okt. 17., Cs, 11:48:17 CEST

> Meg valami (csak hogy lassatok, hogy mennyire nem egyertelmu dolgokrol
> van itt szo) nem biztos, sot nagyon valoszinutlen, hogy ervenyes lehetne
> egy olyan "szerzodes" amit nem ismerhet meg valaki addig, amig pl nem
> bontja fel a dobozt, vagy nem kezdi el a telepitest, tehat a "klikkeljen
> az igenre a folytatashoz" tipusu szerzodesek valoszinuleg nem ervenyesek
> egyaltalan. Ez azonban a GPL-t nem erinti, mert az mar a hasznalat
> megkezdese elott is tobb forrasbol megismerheto, tehat mindenki
> tudhatja, mit tartalmaz.

Annak idejen MBA.-n egy amerikai jogasz adott elo az internettel kapcsolatos
jogokrol es szorol szora ezt mondta. Szerinte valszeg Amerikaban is, de
Europaban 100%, hogy a birosag elhajtana azt, aki klikkelos licenszekre
hivatkozan.

Mellesleg en is kerdeztem egy hozzaerto embert, neki ez a gyors velemenye
(azt elfelejtettem mondani neki, hogy van magyar verzio, igy az ezt hianyolo
dolog targytalan):

No, elsore annyit tudok mondani, hogy a szandekos es sulyos gondatlansaggal
okozott karert mindenkeppen felelos lesz. A tobbi esetleg kizarhato.

A legnagyobb gond az, hogy ez mint Altalanos Szerzodesi Feltetel itelendo
meg, ha egyaltalan szerzodesnek vesszuk, akkor meg egyreszt gond van azzal,
hogy angol nyelvu reven nem fog feltetlenul hatalyosulni a fogyasztoval
szemben, mert megismerhetonek kell lennie, azonkivul nem is koteles
elfogadni. Ha meg a rautalo magatartast vesszuk is, akkor is vitathato, bar
vedheto is.
Sokkal jogosabb es szerintem mukodne a GNU-ban az a kitetel, ami
licencia-engedelynek es nem szerzodesnek tekinti az egeszet. Ez
valoszinuleg menne: felhasznalasi engedely feltetelekhez kotve (ha
elfogadod, akkor persze szerzodes, de ez nem szukseges). Ha pedig ezt
megserti valaki, akkor szerzoi jogi alapon lehetne perelni.
En leginkabb azt tartom problemasnak, hogy ez az egesz szoveg nem lesz
hatalyos az illetore (mert angolul van, mert kulon fajlban van, mert mi a
fenenk olvasnam el stb...). Ha viszont valamiert hatalyos, akkor
valoszinuleg hasznalhato, es a talan a magyar torvennyel is
osszeegyeztetheto.

Aztan a legnagyobb szivas azt kitalalni, hogy hol lehet perelni, ha
visszaeles van, mert hogy ezt kikotni nem lehet elore az fix.
<<<<

Szabolcs