[FreeBSD] koffice

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2002. Már. 25., H, 21:12:43 CET

Szia!

On Wed, Mar 27, 2002 at 04:11:30AM +0100, Holotron wrote:
> Az mind szép és jó amit írsz de a Fbsd még nem kezeli az ékezeteket
> állítólag.

Ezt nem tudom, hogy mibol gondolod. Ha nem kezelne, akkor ezt a
leveledet sem lehetne most ekezetestul latni:-) De lehet:-)

Meg persze ket *teljesen* kulon dolog az ekezetek X-en, ekezetek
konzolon tema. FreeBSD-n mindketto van, de van azert egy *de*. A
mostanaban divatba jovo UTF-es Unicode kodolast tenyleg nem tamogatja a
FreeBSD. A Linuxon allitolag mar egesz jol haladnak vele.

Ja es meg egy harmadik. Ha az ekezetek markup utjan keszulnek (es itt
mindegy, hogy SGML entity vagy eppen TeX-es jeloles) akkor persze
mindenfele ekezettamogatas nelkul is lehet vele dolgozni. A
megjelenitesehez a kesz dokumentumban mar persze kellenek a megfelelo
fontok.

> Így irodai munkára nem igazán jó.

Ez viszont, mas okbol, igaz lehet. Ld lentebb.

> Persze lehet hogy a Koffice on belül megjelennek az ékezetek, mert az külön
> fontokat használ.

Itt azonban mindenkor vigyazo szemeket kell vetni a printer driver
tamogatasra.

> A gond csak az hogy a kde2 nagyon sok memóriát eszik (legalábbis linux
> alatt).

Sajnos. A Gnome is:-(

> Azt sem tudom hogy a magyar ispell lefordul e  fbsd alá.

Igen, mivel csak a szotar resze kell, hogy elkeszuljon, maga a program
tokugyanaz. Mas kerdes, hogy nyilvan nem 100%-os meg a dolog...

> De ha
> viszonylag gyors a Kde2 és a magyar ispell is fordul, akkor lehet hogy 1
> cégre talán rá tudom eroltetni a Fbsd-t mint desktop irodai munkaállomást.
> Az biztos hogy utána nem sipítoznának a vírusok miatt...

Na es akkor most egy kicsit hosszabban, nem ismetelve az elozo
levelemben irtakat.

Az, hogy egy ilyen setup akarcsak elvileg mukodhessen, tobb tenyezo
fuggvenye. Lassunk nehanyat.

1) Mi a feladat, amit az ugyfel meg akar oldani? Mivel a feladatokhoz
valasztjuk az eszkozoket es nem forditva, ezert ez az elso kerdes.

Ha pl kizarolag hazon belul akarjak a dokumentumokat keringetni, akkor a
kulso kompatibilitas nem gond, a "read-only" doksik megjelenhetnek
PDF-ben vagy HTML-ben vagy amit akarsz abban. Ha ellenben, mint sok
helyen mai napsag, az az igeny, hogy a csoportmunka szervezethatarokon
tul is mukodjon, akkor bizony egyeztetni kell minden partnerrel (es
adott esetben neked kell alkalmazkodni ha ok vannak tobben)

Milyen tipusu dokumentumokat akarnak kezelni foleg? Szovegeket?
Tablazatokat? Rajzokat? Bemutatokat? Mig vannak esetek ahol egesz sok
valasztasi lehetoseged van formatumok targyaban (pl formazott szoveg)
van ahol keves vagy szinte semmi (bemutatok, adatbazisok, CAD) vagyis
egy fajlt csak ugyanazzal a programmal lehet szerkeszteni amivel
letrehoztak. (Vagy, hogy meg undoritobb legyen, akar siman lejatszani
is. Ld bemutatok)

Mennyire specializalt a munka jellege folytan a dokumentum? Pl egy
tablazat is egesz mas elbiralas ala esik ha egyszeruen a kockas papir
helyett irjak bele a szamokat vagy ha tomve van makrokkal amik
mindenfele erdekes dolgot csinalnak. Egyik esetben a CSV export nem tesz
semmi rosszat a tablaval, masik esetben "csak" a lenyeg veszik el
belole.

2) Milyen a kornyezet "hazon belul" ? Homogen? (Minden gepen ugyanaz a
szoftver fog futni?) Oprencerek? Nagyon nem mindegy, ld ekezetek
fajlnevekben.

3) Mi az uzemeltetesi kornyezet? (nem, ez nem ugyanaz mint az elozo
kerdes:-) Milyen a felhasznalok tudasszintje? Mik az elvarasok veluk
szemben? Van-e dedikalt IT szemelyzet, vagy mindenki a maga gepenek a
"rendszergazdaja"?

A fenti kerdesekre azert nagyon fontos a valaszt megkeresni (megpedig
higgadtan, minden lehetoseget megfeleloen ertekelve, nem ugy, hogy
"Tudom a valaszt: Open Source. Mi volt a kerdes?") mert egy
elhamarkodott "ratukmalas" nemcsak, hogy koltsegelonyoket nem hoz majd a
cegnek (mert az "ingyenes" szoftverrol tudjuk, hogy csak akkor az, ha az
idodnek nincs erteke) hanem nagyban rontja a nyilt forrasu szoftver
image-t, kesobbi eselyeit. A kudarcokra mindenki sokaig emlekszik.

Csak okulasul mondom el, hogy a nemet Bundestagban nemregen dontottek
arrol, hogy az NT4 helyett a T.Haz szerverein atternek Linuxra es
OpenLDAP-ra. Ugyanakkor a munkaallomasok tovabbra is WinXP+MS Office
parositassal fognak futni. Ez volt a legjobb kompromisszum az adott
helyzetben. Ugyanigy kell megkeresnie mindenkinek az adott esetre a
legjobbat. A "raeroltetes"-nek nem vagyok hive, mar csak azert sem, mert
meggyozodesem, hogy egy elhanyagolt, felreadminisztralt UNIX installacio
sokkal rosszabb mint akar egy Win95.

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: sziszi at bsd.hu *