[FreeBSD] FreeBSD jovokep

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2002. Jún. 5., Sze, 20:19:03 CEST

Szia!

On Wed, Jun 05, 2002 at 09:11:52AM +0200, Attila Nagy wrote:
> Nem akarod ezt leforditani es elkuldeni valamelyik listara? :)

Hmmm. Megfontolando:-) Mar regen kaptam annyi visszajelzest ennyi ido
alatt, mint ezzel a levellel kapcsolatban a mai nap folyaman:-)

> A tamogatasrol: van arrol valamifele adatod, hogy a FreeBSD eddigi
> tamogatoi (mint WC, stb) korulbelul mivel is tamogattak a projektet?

Hat... szerintem pontos nincs, de azert lehet kovetkeztetni. Eloszor is
legalabbis a WC adott hardvert. Valamennyien biztositottak a FreeBSD
klaszter elhelyezeset a sajat telephelyukon, es a (nagysebessegu)
halozati kapcsolatot. Fejlesztoket foglalkoztattak, hogy foallasban
hackeljenek FreeBSD-t (es megengedtek, hogy az igy keletkezett ertek
visszakeruljon a forrasfaba) A BSDi betekintest engedett a BSD/OS
forraskodjaba es engedelyezte bizonyos megoldasok atvetelet. (Az SMPng
projekt anno ebbol indult el, megha kozben mas iranyt is volt kenytelen
venni) Aztan nyilvan volt penz is, de arrol senki nem beszel szivesen.
Miota van Donation Corrdination Officer, azota o tudhatja, azelott meg
foleg Jordan (mint akkori PR-os+kulkapcsolatos). Egy biztos: a tamogatas
nem volt akkora merteku, mint mondjuk a Netscape - Mozilla, OpenOffice -
Sun vagy eppen a Gnome - RedHat viszonylatban, ahol ugye mind a
megalakulashoz nelkulozhetetlen volt a szponzor, mind azota is az (mert
olyan sok penzt stb ad vagy mert dolgozoi vegzik a fejlesztes nagy
reszet) A WC anno sokat segitett azzal, hogy megszervezte a CD
megjelenest es az ftp-t, a kezdes enelkul sokkal szerenyebb lett volna.
(A NetBSD-t hasonloan az ISC tamogatta a kezdetben) Mas kerdes, hogy nem
is profital(t) a FreeBSD-bol egy ceg annyira direkt mertekben, mint a fenti
peldakban. (A Wind Rivernek voltak ilyen tervei, de aztan mostanra
elfordult toluk). Az Apple sokkal tobb hasznot huzott a BSD-bol eddig,
mint a harom "hivatalos" szponzor. (Mas kerdes, hogy itt az
egyuttmukodes fo iranya a Darwinon keresztul lesz, marcsak azert is,
mert a FreeBSD direktben meg nem futokepes a PPC-n)

> Egyebkent az ftp.cdrom.com forgalom statisztikai (MRTG) elerhetoek voltak,
> a mostanie (ami a Dan telekomnal van) nem. Viszont lehet kovetkeztetni a
> forgalomra, peldaul Jesper Skriver leveleibol, aki multkor pld. azt irta,
> hogy kb 30 MB megy ki belole masodpercenkent. Ennyi a regi (cdrom.com)
> szervernel soha sem volt, tehat a valtas talan meg elonyere is valt a
> projektnek.

Mindenkeppen elonyos volt a valtas. Most mar a tukrok nem arrol az egy
szem ftp.freebsd.org-rol probalnak mirrorozni, amit mindenki amugy is
megrohan a release megjelenesekor es amit amugy is sokan hasznalnak
csomagok/portok letoltesere. Ha a teljesitmeny is novekedni tudott az
csak jo:-) bar azert ne feledjuk, hogy pl 1999-ben hol voltak a mai
savszelessegek, mind a szerver mind a kliens oldalon:-) (/me hatradol
es arra gondol, hogy anno mekkora hir volt, amikor anno a Tiszanet
Szeged-Pest vonalat 64k-rol 128-ra bovitettek, o meg most 384k kellemes
tarsasagaban ucsorog itt a kisszobaban, egy olyan vegberendezessel,
amiben van egy (kikapcsolt) 20Mb-es ATM interfesz is:-)

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: sziszi at bsd.hu *
*      sziszi at IRCnet, #freebsd.hu, #bsd.hu              *