[FreeBSD] netmask, ajjaj...

Levente Simon lsimon at pannongsm.hu
2002. Júl. 11., Cs, 13:27:49 CEST

Szia!

On Thu, Jul 11, 2002 at 11:12:40AM +0200, Bacsek Lajos wrote:
> hogyan adom meg az ipfw-nek ip:mask alakban, hogy a szabaly vonatkozzon az
> alabbi ket cimtartomanyra ?
> Azt hiszem, nem vagyok teljesen tisztaban a netmask fogalmaval :-(((
>
> tartomany:
> 80.128.0.0.-80.146.159.255

80.128.0.0:255.240.0.0
80.144.0.0:255.254.0.0
80.146.0.0:255.255.128.0
80.146.128.0:255.255.224.0

> tartomany:
> 217.80.0.0.-217.89.31.255

217.80.0.0:255.248.0.0
217.88.0.0:255.255.0.0
217.89.0.0:255.255.224.0

> Ha nem nagyon hosszu, elmondanatok mi a szabaly ?
> Esetleg leiras hozza ?

IP cim : 32 bites sorozat, bytonken decimaliasn leirva:
(80.128.0.1)

01010000 10000000 00000000 00000001
|        |        |        |
80       128      0        1

(80.143.255.254)
01010000 10001111 11111111 11111110
|        |        |        |
80       143      255      254

netmask: az a 32 bites maszk (bytonkent decimaliasan), amivel az ip-cimet
letakarva ('es' muvelet) megkapjuk a halozatot. Egy adott taromanyhoz
nyilvan olyan maszkot kell valasztani, ami egyertelmuen meghatarozza
a taromany-ba tartozo cimeket (se tobbet, se kevesebbet), tehat minden
egyes cimet ezzel a maskal letakarva ugyanazt a halozatot kapjuk, es
nincs mas olyan -tartomanyon kivul eso- cim, ami ezt az eredmenyt adna.

tehat a felso ket cim kozos netmask-ja:

11111111 11110000 00000000 00000000
|        |        |        |
255      240      0        0

es a halozat pedig:

   01010000 10000000 00000000 00000001
&  11111111 11110000 00000000 00000000
---------------------------------------
   01010000 10000000 00000000 00000000
   |        |        |        |
   80       128      0        0

(Szerintem vegyel elo egy halozatos konyvet, es valahol az elejen megtalalod
mindezt valoszinuleg bovebben, es etrhetobben)

A szamolashoz pedig van egy csomo alkalmazas egyreszt az interneten, masreszt
pedig peldaul az net/netmask port.

SLevi

--
# ls