[FreeBSD] Re: Usability

crusader at netbsd.hu crusader at netbsd.hu
2002. Júl. 1., H, 14:58:29 CEST

On 29-Jun-2002 Marton Fabo wrote:
> Email iras: "Jeno kerem (igy hivjak a szamitogepet), egy emailt szeretnek
> kuldeni minden huszonot evnel idosebb ugyfelemnek." Persze ez jelenleg
> utopia, mondhatod, hogy felesleges ezen lamentalni. De azt hiszem, a
> megcelzott dolognak ennek kellene lennie, nem annak, hogy inkompetens
> programozok a rosszul mukodo programjaikat avval magyarazzak, hogy ja
> kerem, meg kell tanulni hasznalni. ("Minek kene nekem GUI, ha egyszer tudok
> gepelni?")

Ez a megnyilatkozas eleg sotet lo. A szamgeped kitol fogja megtudni, hogy kik a
21 evnel idosebbek? Egyalatalan mindenki, akivel kapcsolatod van kozli veled
azonositoit?

> Technikai szemelyzet? Ugyan. "Jeno, itt ul melletted egy masik szamitogep.
> Nezd meg magadnak, van neked szemed. Azt akarom, hogy egyutt dolgozzatok.
> Meseld el nekem, mi kell hozza." "Semmi, uram. Mar megtalaltuk a kozos
> hangot." Nagyon messze vagyunk ettol, onszervezo elosztott szoftverek, a
> gep szintjere leereszkedo ember helyett emberhez kozeli szinten kommunikalo
> szamitogepek stb.

A technikai szemelyzet fogalmat nagyon leszukitenenk, ha csak a hardver elemek
installalasara gondolnank. Szivesen latnek valamifele megvalosithatosagi
tanulmanyt - hogy mast ne mondjak, logikai es fizikai rendszertervet - egy
onszervezo szovtverrol. Ne gondold, hogy karogok, vagy lehurrogni akarlak. Ugy
15 eve foglalkozom intelligens hardver eszkozok tervezesevel, melyek elmondjak
egymasnak, hogy kik ok es mit tudnak. Csakhogy letezik a piac, a gazdasag,
nomeg a piacgazdasag, ezert inkabb az a kerdes, hogy eladhato-e egy termek, es
az eladoi meg tudnak-e elni belole. Az extraprofitrol mar ne is beszeljunk...
:-(( Ha egy kicsit korulnezel a Net-en,sok-sok brillians elmeleti megoldast,
ajanlast talalsz. A megvalositott szerkezetek szama messze alulmulja ezeket.
Orokos nagy kerdes, hogy az elmelet mikent megy at a gyakorlatba. Ajanlom, nezz
korul Philip Greenspun publikacioi kozott, es az Arsdigita archivumaban -
amennyiben a Red6 mar migralta es elrehetove tette.

> Mellesleg egy aspektus mar adott is: Airport. Ezt
> feltetelezve nem kell pl. madzagokkal, HUB-okkal es hasonlokkal molyolni
> egy egyszeru halozat epitesehez. De a lenyeg, hogy a mellebeszed helyett
> inkabb efele kene torekedni.
>
> Hozzateszem, a dolog nem lehetetlen. De legalabbis erteni kell hozza
> programozni.

Az Airport sem csak ugy ex opere operato modon mukodik. Hasonmasank gerince
kiepiteseben volt szerencsem reszt venni. Mar regen tudjuk, hogy nem csak
droton megy a kommunikacio. Az, hogy kifejtem a rezet az eterbe, meg nem sokat
hoz a konyhara. Teny, hogy nem kell zsinorozni. Csakhogy a csupasz adatok
vedelme sem kispalyas feladat!

> Pont az a problemam, hogy akik szoftvereket irnak, ezt szeretik
> elfelejteni. Illetve nem is elfelejtik, hanem mivel tokeletesen
> inkompetensek altalaban, ezt a dolgot remekul a szonyeg ala soprik, es
> avval magyarazkodnak, hogy dehat-ez-szamitogep meg dehat-ehhez-erteni-kell
> meg dehat-ehhez-kulonszemelyzet-kell. Kell a turot.

Kedves barataim! Definialjatok, mit jelent a szamitogep kezelese, mert
egyebkent a levegobe beszelunk! Volt/van szerencsam egy ~3000 felhasznalos
rendszer korul babaskodni es eleg sokat oktatni. A felhasznalokat nem igazan
hatja meg az a szo, hogy W$, vagy Unix, vagy GUI, stb... Egy a lenyeges, hogy
napi szakmai munkajat vegre tudja hajtani. A SZAKMAI szo kulon hangsulyos: az
orvosnak, a tuzoltonak, a rendornek, a nepessegnyilvantartonak stb... az
ugymenet tamogatasa, az ugyintezesi ido roviditese a lenyeg, nem pedig az, hogy
hany nyelven beszel az az eszkoz.
Erdekelne azonban olyan megoldas - meg nem lattam es hallottam - amely
bemutatja, hogy mit tesz a gep, ha leul ele a koreai baratom, majd a nemet,
azutan a svajci, hogy az izraelirol ne is beszeljek es csak ugy megszolitja. Nem
ugratni akarlak, komolyan erdeekelne egy ilyen megoldas.

> Mindenkinek.

A mindenki koze beletartoznak a fent emlitett szakteruletek dolgozoi is. Azert
megneznek egy olyan szamgepet, amelyik alapbol az allamigazgatas funkcioit is
szolgaltatja. Mint latjatok, szamomra az otthoni felhasznalas nem tetel. Az a
szorakoztato elektronika kategoriajaba tartozik. En dolgozni szeretnek a
geppel!!!

> Ez az eroforrasok tokeletes pazarlasat jelenti. Egy PC, vagy a legtobb
> akarmilyen szamitogep altalanosnak tekintheto feladatok elvegzesere
> alkalmas, a megfelelo szoftverrel. Asszem errol nem kell vitatkozni.
> Innentol minden ellenkezo magyarazkodas a programozo alkalmatlansagat
> palastolja. Ez egyebkent jelenleg jellemzo tulkepp az osszes elkepzelheto
> szoftverre es programozora.

Ujabb definiciot kernek: mik az altalanosnak tekintheto feladatok? IMHO nekem
azok, amelyek napi tevekenysegem tulnyomo reszet kitoltik, azaz amit en
altalaban hasznalok. Tudom, lehet felmerest kesziteni arrol, hogy ki es mire
hasznalja a PC-jet, s meg az sem ismeretlen elottem, hogy a legtobben
szorakozasra, jatekra. Megmondom azt is, hogy az a ~3000 felhasznalo - akikrol
az elozoekben beszeltem -, kizarolag a rendszer kezelofeluletenek
megjelenitesere hasznalja a PC-t!! A celeszkozok - feladatok osszerendeleset
tartom jelenleg kovetheto utnak, folag akkor, amikor szettekintek az FCPGA-k,
nagy teljesitmenyu mini RISC processzorok piacan. Ott azt latom, hogy eloszsor
megalkotom a hardvert ugy, hogy akar kapunkent felprogramozom, hogy mit
valositson meg, majd futtatom rajta az alkalmazast.

> Szoftveruzemelteto? Minek egy szoftvert uzemeltetni? Uzemeltesse az magat,
> es varja turelmetlenul az ohajaimat. Szamitogepszerelo? Ha meghibasodott a
> hardver, igen, jojjon a szakember, es oldja meg a problemat. Meghibasodott
> a szoftver? Ez valami vicc?

Szivesen megmutatnam a rendszerunket, es akkor ezt a kerdest nem tenned
fel!!! ;-)

> [...]
> letre. Es nem par hagymazos almodozorol van szo, hanem megoldast kereso
> emberekrol, akik igen komoly szintu matematikai-logikai hatteret igyekeznek
> kiepiteni ahhoz, hogy egyaltalan _nekikezdhessenek_ ennek az egesz temanak.
> Igy senki ne varjon ilyen-olyan feature listat. Koncepciokrol van szo.
> Minden szamitogeppel foglalkozonak javaslom olvasmany gyanant, leginkabb
> szemlelet-alakitonak. Ajanlott a FAQ-kal kezdeni, es azon vegigmenni. Ha
> valaki veszi a faradsagot, erdeklodve varok minden gondolatot. Ha tul
> offtopicnak itelitek a temat, akkor elnezest, hogy evvel zavartam.

A tema szamomra is nagyon izgalmas, es regi latogatoja vagyok a tunes.oeg-nak.
Ami egy kicsit kritikus: 1998 ota meg nem lehet egy icipici kodtormeleket sem
futtatni, ami elarulna, hogy mit takar az elmelet. Kovetendo peldanak a
Plan9-et tudnam ajanlani, teljes dokumentumtaraval egyutt!! Nem a gondolatokkal
van a problemam, hanem a konkretumokkal, a realizalassal.
Van azonban egy masik hirem. Folyamatban van az OO mikroprofesszor kidolgozasa.
Nomarmost sokkal izgalmasabbnak talalnek egy olyan gepet, ami ilyen
technologiaval mukodik. Gyakran talalkozom ugyanis azzal a tennyel, hogy meg
szeretnenk valositani egy fantasztikusan nagy otletet, csak az eszkozeink
nincsenek meg hozza.

Szivesen javasolnek egy kerekasztal beszelgetest ebben a temaban, hatha jutunk
valamire! ;-))

Udv:
       - crusader -

E-Mail: crusader at netbsd.hu