TNT2 + FreeBSD 5.0 + XFree86 = ?

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2002. Dec. 20., P, 10:48:59 CET

Hali mindenki!

Mivel a gepemben jelenleg levo S3 Virge GX2 kartya es a 4-es X flortje
most mar elegge valoszinu, hogy nem lesz felhotlen (A 4.0.x megjelenese
ota nem szeretik egymast, a 100%-osan reprodukalhato fagyiktol mostanra
a teljesen randomra fellepo fagyikig jutottunk el, de valahogy egyik sem
tetszik:-( pedig mar a jovendo 4.3.0-val is probaltam, ezert elkezdtem
alternativakat keresni.

Mivel a gep regi (440 LX-es alaplap, 3.3V-os 2x-es AGP, 233-as PII,
PC66-os SDRAM:-)) ezert nyilvanvalo, hogy egy aktualis
videokartya bele se menne, de egyebkent is minek, mikor csak a penzt
vinne el de a teljesitmeny nem lenne sehol, ezert valami regebbit
kerestem. (Es igen, en is tudom, hogy egy uj gep egyszerubb lenne, de
sajnos alaposabban megnezve az ATM kijelzojet sem latom a szamlamon azt
a hatszamjegyu osszeget, ami ehhez kellene:-))))

A helyi PC dilerek kinalataban az egyetlen meg regebbi kartya egy TNT2
M64-es chipsetu noname kacat, de meg ez is kozel 8000 HUF. (Ahhoz
kepest, hogy uj koraban se volt sokkal tobb 20-nal, nem igazan latom az
arzuhanast...) (Ha valaki nem emlekezne, az M64 a "nagy" TNT2 alias
NV5-nek egy "turistaosztalyu" verzioja volt, tehat mar akkor se egy
gamer kartya, de egy tisztesseges ajanlat volt.)

A kerdes: hasznal vagy hasznalt-e valaki ilyenfele kartyat FreeBSD
alatt, persze nem a VGA konzol erdekel:-) Milyen volt a teljesitmenye?
Az X (marmint a 4-es) mennyire tamogatta? (Itt nem az NVidia fele
binaris formedvenyre gondolok, ami egyebkent nem is stabil, hanem a
"sima" nv driverre) Mennyire volt stabil? (Ha valakit erdekel, nekem van
egy "szarvastesztem", amit ki lehet probalni rajta:-)

Egyaltalan, erdemes-e vajon valtani akkor, ha tudjuk, hogy az alaplap,
RAM, es a tobbi alkatresz, valamint a BIOS '98 tavaszarol valtozatlan
marad? Itt ertve pl az ISA PnP-s SB 64 hangkarit is, ami ugyan a mostani
nemelyik integralt AC97-es vacakhoz kepest egyszeruen mesesen szol, de
kozben nyilvan csakugy szorja az IRQ-kat, mint az ISA cuccok altalaban?

Azert kerdem, mert ugy tunt, hogy a fagyiknak van koze ahhoz, hogy eppen
mennyire volt a rendszer terhelve ebbol a szempontbol: amikor le volt
veve a halorol, es ezert egyik halokartya se uzemelt, meg a hangkartyat
se gyakorlatoztattam, akkor egesz nap ment az X fagyas nelkul. Ezzel
szemben amikor a halora volt dugva es nyomtam a muzakot is, akkor egy
sima bongeszessel is le lehetett venni a labarol akar 15 perc alatt is.
(Ld szarvasteszt) Abbol is gondolom, hogy valami koze lehet hozza, hogy
amikor tesztkeppen letiltottam a hardvergyorsitast az X alatt, akkor a
fagyas joval kesobb kovetkezett be:-) de kozben sokszor kegyetlenul
szaggatott a kep (scroll) es a hang is. Tehat nyilvan amikor megprobalja
a gyorsitast hasznalni a memoriamuveletekhez (esetleg AGP-n keresztul,
bar ennek nincs nyoma az X logjaban), akkor mar az elso szaggatas
helyett lefagy, amikor nem akkor tovabb szenved valamivel, de a kesesek
szemmel lathatok.  (Ehhez tovabbi info, hogy az 5.0 alatt a rendszer
interrupt kezelesi latenciaja jelentosen megnott, hozzaertok szerint ez
az ara az uj SMP supportnak, aminek azonban sajna csak azok veszik
hasznat, akiknek a rendszere tamogatja az APIC-ot es az ACPI-t is.)

Szoval, velemenyek?

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: sziszi at bsd.hu *
*      sziszi at IRCnet, #freebsd.hu, #bsd.hu              *
*         FreeBSD 5.0: Upgrade your Life!               *