OT Re: [FreeBSD] NAT részlet esebben

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2002. Aug. 13., K, 17:12:07 CEST

On Tue, Aug 13, 2002 at 01:10:50PM +0200, SITKEI Attila wrote:
> csak annyit tennek hozza, hogy nem ertem, minek kuzdeni, ISP mondja: te,
> elofizeto, kapsz ennyi up es annyi downstreamet. ha ki tudod tomni, ugyes
> vagy, akarmennyi geprol.
>
> egy broadbandnel mas, de itt vegpontonkent lehet szabalyozni... nem?

Ez igaz, de van egy nagyon fontos dolog: minden szolgaltato tiltja az
elofizetes tovabbszolgaltatasat. Tehat nem jatszhatod azt, hogy a te
modemedtol bedrotozod az egesz hazat es mindenkitol szedsz havi 3 ezret
a hasznalatert mondvan, hogy Kovacsne emailezese teged meg nem fog
zavarni mert nem valami sok. De meg ingyen sem csinalhatod joszolgalati
alapon, mert ez rontja az uzletet. Csak gondoljatok meg, mekkora
savszelessegrol beszelunk itt: ezelott meg nem is sokkal a dual ISDN
volt az abszolut plafon, ami egy maganszemely szamara elerheto volt,
azis altalaban gyakorlatilag dupla aron. Tehat inkabb a 64k volt az
almok netovabbja. Ehhez kepest meg a 384-es sima otthoni elofiezetes is
egyszeruen rengeteg. A tobbirol nem beszelve. Nagy a kisertes, hogy
valaki megnezze, hogy egy 384-bol hany 64k is tudna problema nelkul
kijonni...

Amugy pedig, mint irtam, az altalanydij termeszetesen egy hasznalati
szamitason alapul, hogy egy atlagos elofizeto mekkora forgalmat csinal
egy honapban. Ugyanis az ISP-nek sincs ingyen az Internet, igaz, hogy
percdijat nem kell az ADSL-nel fizetnie, de az adatforgalom utan igen.
Ha az elofizetok viselkedese elter a szamitastol, mondjuk folyamatosan
"kitomik" a vonalat, akkor kenytelen lenne a szolgaltato a szamitasat es
az arjegyzeket modositani, es az ar kb ott lenne, amennyibe egy berelt
vonal kerul, csak a menedzseles es a garantalt sav koltsege nelkul. Meg
igy is igen vastag ara lenne.

Mo-n szerencsere elkerultuk azt a csapdat, ami pl Nemetorszagban volt,
hogy irrealisan alacsony aron kinaltak DSL-t (pl 5e Ft-ert altalany)
ami persze nehany honap alatt osszeomlott es az elofizetok ott alltak
net nelkul. Nalunk az arak realisabbak ezert lehet szamitani arra, hogy
tartosabbak lesznek.

Az igazsag az, hogy Internetes szolgaltatasoknal altalanydijak csak kis
forgalom eseten jellemzok. Pl web hostingnal is csak addig fizetsz
korlatlan forgalom dijat, amig a forgalom meg nem no, onnantol szepen
minden gigaert kulon:-) es ez igy is esszeru: ingyen ebedek marpedig
nincsenek (TM). Ezert nem igazan vagyok megertessel azok irant, akik
azon sirnak nekem, hogy miert nem csinalhatnak azt amit akarnak a 100
mbites kollegiumi halojukon, amiert ok egy fillert se fizetnek, mig az
adofizetok annal inkabb. Nem tudjak jo dolgukban mi a bajuk, de ajanlom,
hogy kerdezzenek ra, hogy egy 10 megas berelt vonal mennyibe kerulne
(csak az alapdij) aztan gondolkodjanak...

* Adam Szilveszter * Szombathely * email: sziszi at bsd.hu *
*      sziszi at IRCnet, #freebsd.hu, #bsd.hu              *
*   www.bsd.hu: A leggyorsabb magyar BSD hirszolgalat   *