[FreeBSD] openbsd make build

Kulcsár Ferenc ferenc.kulcsar at rontgen.onyf.hu
2001. Május. 18., P, 11:19:01 CEST

Kedves Szilveszter és Tisztelt Publikum!

> Nem gondoltam, hogy ekkora izgalmat idezek elo nalad ezzel a levellel, ha
> tudom nem irom meg. Korabbi leveleimbol tudhatod, hogy nagy tiszteloje
> vagyok a NetBSD rendszernek es a projektnek. De mint mar a multkor is
> amikor ez felmerult irtam, ez nem akadalyoz meg abban, hogy kritikaval
> eljek ott ahol az szerintem indokolt. Sot, ha valamit remenytelenul
> rossznak tartok, azt nem kritzalom csak otthagyom. Nagyon jo dolog,
> tenyleg, hogy a NetBSD olyan sok fele platformon megy de nem latom, hogy
> ezt mi modon akadalyozna vagy hatraltatna egy kicsit jobban osszefogott
> [...]
A levelem vegen irtam, hogy nem flame-elni akartam. Ebbol kovetkezik, hogy
sem izgalom, sem pedig egyeb elme vagy idegallapot-valtozas nem kovetkezett
be nalam Szilveszter elso levele olvasasa folyaman. Kizarolag arra akartam
felhivni Mindenki figyelmet, hogy vigyazni kellene az olyan kifejezesekkel,
hogy az X rendszerben megtalalhato util az jo, es ha az nincs mag Y-ban,
akkor az rossz, vagy X rendszerben igy es igy megy valami, ezert az jo, mig
Y-ban nem igy megy, hanem kenyelmetlenebb, nyugosebb, fapadosabb, ezert az a
rendszer kevesbe jo stb.... Nem reg erkezett a NetBSD taborba egy lengyel
illetosegu emberke, akinek a megnyilatkozasait lehet idonkent vitatni, par
felszolalasaval azonban egyet ertek.

Egy kicsit kifejtve:

XY irja: olyan applikaciot keresek NetBSD-hez, amelyik Outl**k-like, look
and feel, mert .....
A fent nevezett lengyel emberke valasza: nem ertem, miert mindig
Valamilyen-like programot keresnek a felhasznalok. Ha olyan rendszert,
applikaciot akar, amelyik teljesen olyan, mint egy masik, akkor hasznalja
azt a masikat es kesz. Ha pedig az a kerdese, hogy milyen levelezo, naptar,
utemezo stb... komplex applikacio talalhato Unix-like kornyezetben, akkor
arra tudunk valaszolni.

Igy tehat: az, hogy a FreeBSD szolgaltatasai maskepp, kenyelmesebben,
nagyobb eleganciaval, jobban, felhasznalo baratabban szolgaljak ki az
embert, annak nagyon orulok. Az, hogy a NetBSD eseteben miert nincs meg
megoldva ez a terulet, azt lehet nyugodtan kritikaval illetni, ez sem baj. A
kritikus szemlelet helyett szemely szerint inkabb a megerto beallitottsagot
szeretnem javasolni. Na nem arra gondolok, hogy mindent megertek, elfogadok,
belenyugszom abba, hogy ez van, ezt kell szeretni. Szemely szerint
megertettem, hogy miert tart ott a NetBSD projekt, ahol tart, mik a fo
celkituzesei - es ez nem csak a sok platform tamogatasara szoritkozik, hanem
a korrekt, atlathato, megertheto, tiszta kodolasra, valamint a minel
szelesebb gepfuggetlen OS retegre stb... - es ugy dontottem, hogy a linux
vilag, majd majdnem egy eves FreeBSD hasznalat utan lesz, ami lesz
NetBSD-vel fogok dolgozni. Meg csak azt sem mondhatom, hogy nem probaltam
valami mast: ismerkedtem idokozben az Oberonnal - az OS-sel, az Amoebaval,
Minix-szel, a VsTA-val, az Exokernel-lel - ha jol emlekszem OpenBSD-t
hostol, QNX-szel, Plan9-cel, VMS-sel. Batran mondhatom, hogy mindegyiknek
megvan a szepsege es a buktatoja is. Jelenleg azzal foglalkozom, hogy ha
felmerul egy kerdes, vagy igeny, akkor az mikent oldhato meg a NetBSD-vel,
ha csak lehet, nem szokvanyos modon. A szokvanyos megoldasokat a
kovetkezokeppen definialnam:

Igeny: egy web-szervert kernek
Kinalat: vegy egy Unix-like OS-t, egy Apachot par csipet modullal, PHP-val,
mysql-lel.

A kiprobalt applikaciokat forrasbol telepitettem, meg akkor is, ha ott volt
a package-ek kozott - amelyeknek a szama a mai nap allasa szerint 2094.

Az utobbi kb. egy honap termese:

web szerverek:
Roxen - forditas, sikeres, az admin felulet megerkezik, authentikacio
lezajlik, majd csak all, csak all, csak all. A  miert kerdesre a fejlesztoi
valasz ket hetes csond :-((.
WN - minden ok, szimpatikus, velemenyem szerint sok esetben jol hasznalhato.
Xitami - minden ok, hasznalhato.

applikacios szerverek (az adatbazis abajgatasan kivul web es ftp szerverek
is, sot mail es news kezelese is megoldott):
Enhydra - javan alapulo app. szerver, van fizetos valtozata is, a licencet
jo lenne, ha elolvasna egy jogi tudor ;-)), most nem vagyok egy ilyen
szovegre hitelesitve. Minden ok, egy igazi enterprice megoldas is lehet.
Zope - python alapon, thread tamogatassal, kulso web-szerver nelkul
forditva. Nagyon baratsagos, igazan jol hasznalhato joszag, enterprice
megoldasokat ugyancsak tud. No vele megkuzdottem egy kicsit, dehat nem
igazan vagyok python es sed guru.

dns szerver:
djbdns - hat ez csucs!!! ;-)) Igaza volt Mico-nak, ez a Bernstein tud
valamit. A forditas soran minden korrektul, hiba es reszelgetes nelkul
tortent. Fo tulajdonsaga: inditsd el, es felejtsd el! Azert van, hogy
dolgozzon!

mail szerver:
qmail - csont nelkul leforditva, de meg nem konfiguralva. Ez a jovo zeneje
lesz.

projekt manager:
ToutDoux - projekt manager GNOME-hoz. Beuzemelese folyamatban. Remenyeim
szerint hasznalhato lesz.

Az egyes telepitesekrol dokumentacio keszitese folyamatban van, amint
elkeszultem, postazom. Minden csak ido kerdese!

Bocs a hosszura sikeredett - itt-ott szemelyes hangvetelu levelert.

Udv:    Feri