[FreeBSD] bongeszo

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Jan. 8., H, 15:45:12 CET

Szia!

On Mon, Jan 08, 2001 at 12:46:15PM +0100, Kuti Zsolt wrote:
> Nem, nem hotjava.
> Pl. jazilla (javas mozilla, a fejlesztes gyanusan all), IceBrowser,
> WebWindow, Escape, Netclue (penzesek sajna), meg talaltam most gyorsan sok
> masikat is.
> Egyiket sem ismerem kozelebbrol.

Talan a Jazillarol hallottam mar ezek kozul. De latni meg nem lattam
egyiket sem.

> De, hogy mondjak valami konkretat is:
>
> (http://www.icesoft.no/icebrowser5/IB5frdl.html) Product Specifics
>
>   The trial copy you are about to download is ICE Browser 5.05 FCS (built on
> November 31, 2000). This  evaluation copy includes the complete ICE Browser,
> with support for XML 1.0, HTML 4.0, HTML 3.2,  JavaScript, MathML, PDF, JMF
> Pilot, and custom 3D rendering.

Mondjuk ez egy kicsit gyanus, mert nem ertem, miert kell a 3.2-es es a
4.0-as HTML-t kulon tamogatni... a JMF Pilot is valami Javas dolog?

>   ICE Browser 5 improves handling of the real-world problem of "bad
> websites" caused by incorrrect or  poorly implemented HTML, XML, and
> JavaScript. Furthermore, a number of performance related  enhancements, such
> as much faster JavaScript usage, optimized repainting, improved support for
> CSS2,  including dynamic outlines and anonymous tables, better performance
> and better error handling make
>   this the most performant Java browser. Please be sure to try the new demos
> included in the package.

Na igen, nincs konnyu dolguk... nagyon nehez ma szabvanykoveto
browser-enginet kesziteni. Mert vagy nagyon szabvanyos lesz, de akkor nem
mutatja rendesen (vagy sehogy se) a regi NS es IE trukkokkel keszitett
oldalakat, vagy bukik a minosito teszteken. Egyik se jo... az igazan profi
megoldas az olyan markup, amely kulonbozo attol fuggoen, hogy milyen agens
jeleniti meg, a szabvany ezt mar tamogatja egy ideje, de keves designer
veszi a faradsagot, hogy ki is hasznalja es olyan web-IDE-t se lattam meg,
amelyik konnyen hozzaferhetove tenne ezt, akar ingyen, akar sok penzert.
Kar. Pl mar az NS 4.7 es a Mozilla/NS 6 se kompatibilis teljesen es ez akar
ahho is vezethet, hogy az oldalt eltorzultan jeleniti meg az egyik. A
CSS-sel is bajok vannak. Erdekes lenne latni a demokat. A Mozilla mellett
is van egesz sok. (valakinek a multkor fel is tunt "Je, a mozilla
konyvtarban talaltam egy animalt gorillat. Ne mondjatok, hogy ilyen
hulyesegeket toltok le minden este. Hol jelenik meg ez a gorilla
egyaltalan?" Mondjuk en meg gorillat nem talaltam, de dinoszauruszokat mar
igen:-)

>   Mindez 2.5MB es sok mani.

Na igen, de mennyi a memoria igenye? Mert nagynak vegulis a Mozilla se
nagy, mikor ugy nezed, de 40+ mega memoriat zabal. Ez a baj, nem a
lemezhely. Es mennyire terheli meg a processzort?

> Nem teljesen ertek egyet, mondjuk ugy altalaban ;)

Sajnos a penztarcam viszont velem ert egyet. Megtudtam, hogy iden egy
kezdo felsofoku vegzettsegu koztisztviselo alapfizetese (meg a
nyelvpotlekot is szamolva) alatta lesz a minimalbernek egy kevessel. Ennyit
arrol, hogy a jogasz diploma gyors, konnyu stb egzisztenciat biztosit.
Persze. Annak, akinek anelkul is meglenne. Igy sajnos azt kell mondanom,
hogy ha nincs ingyenes sw, szamomra veget er a szamitogep korszak. Ilyen
egyszeru.

> Akkor megirod ide is ugye?

Mar kesz is van:-) Na es most tessek figyelni. Visszatettem az exceptionst
es megse szakad ossze. Tehat valami van. Marmint fejlodes. Ja, egyebkent az
uj es teljesen bleeding-edge bongeszo elegge esemenytelen volt eddig...
vagyis lehetett vele bongeszni. Most majd jonnek (jonnenek) az atfogobb
tesztek, de inkabb ejjel majd, mert most tesztek helyett azt latom az
asztalon, hogy "VI. Fejezet: A perkoltseg". Huuuuu. A security meg mindig
cseszi a csorom viszont, mert az SSL hianya tenyleg zavar. Ezert azt
nezegetni fogom meg...

> Termeszetesen az 1.2.2 nativrol volt szo.

Aha. Mennyire stabil fejlesztoi szemmel?

> Most is az ;)

Jo az otlet most is jo... (egyebkent az ActiveX is az, ha a
peremfelteteleket te valasztod meg. A DOS idokben meg ez igaz is volt. Mert
akkor meg nem volt halozat. Ha mindenki becsuletes lenne, akkor szuper
lehetosegeket adna a Windows-ba uj funkciok integralasara. De ez
felrement... A Javanak meg az a baja, hogy valahogy meg mindig nem mai
gepekre van tervezve... meg nem lattam olyat, ahol a Java VM hatasara nem
esett vissza lathatoan a teljesitmeny, akarmekkora processzor volt a
gepben... itt valami akkor defektes. Az meg egyszeruen nem realis, hogy pl
alkalmazasokat tavolrol szolgaltassanak... konyorgom a mi dual Celeron (es
asszem 533Mhz) gepunk nem bir kettonel tobb StarOfficet futtatni egyszerre
semmikeppen, es a halozat is tele van vele... az ASP is elegge halott otlet
ebben a formaban. A helyesirasellenorzot meg koszonom nem kivanom
berelni... szoval nagyon nyersnek tunik nekem ez az egesz Java dolog a
*felhasznalo* szempontjabol, kulonosen mivel sokkal tobbre terveztek, mint
hogy egyszeru appleteket irjanak vele. Programozoi szemszogbol nagyon is
latom az elonyoket ugyanakkor.)

> Idegesito lehet igy bongeszni... bar valamit valamiert.

Hat... ha altalaban a w3m nevu surfboardot hasznalod, akkor nem. Akkor
inkabb az az idegesito, hogy ha valaki minden szabvany es ajanlas ellenere
ugy csinalja meg az oldalt, hogy scripting nelkul ne lehessen hozzaferni.
Meg olyan is van, aki nagykepuen atiranyit egy oldalra es felhiv, hogy
toltsd le az IE-t. Na most a szomoru az, hogy ilyen meg kozintezmeny is
volt, pedig egyertelmu, hogy kozpenzbol ilyet nem lehet csinalni. Viszont
jo peldak is vannak, pl egy nemet (Internetes jogasz) ugyved oldala
abszolut baratsagosra volt megcsinalva: Ha volt valami feature, akkor
hasznalta, ha nem, akkor anelkul is mukodott. Pl keretek se kellettek hozza
es megis ugyanugy mukodott. Na ilyen kene. Egyebkent az az igazsag, hogy
ami a JavaScriptet es baratait illeti, meg nem lattam olyat, hogy a puszta
esztetikai(?) erteken kivul valami hasznosat is hozzatettek volna a
site-hez... a rollover effektek ugyan aranyosak de altalaban nelkuluk se
veszitesz semmit. Talan a www.microsoft.com lenne kivetel, ha kepesek
lennenek hibatlan scriptet irni ami nem IE-n is mukodik. De altalaban csak
arra jok pl a felbukkano menuk, hogy gyakorolhasd a kezugyesseged, hogy
tudod ugy vezetni az egeret, hogy meg nem tunik el es megis elered amit
keresel. Haaat. Nein danke. Az ergonomia arrol szol, hogy oreg nenike is
tudja hasznalni akkor is ha remeg a keze. Azonkivul talan meg az ilyen
szamolo meg helyben ellenorzo programocskak jok meg talan valamire, de ezek
se nelkulozhetetlenek. A JS legordulo menu viszont, ha nincs mellette
Submit gomb, minden szabvanynak ellentmond es nalam azonnali killer.

Ami a Javat illeti, ott lehet hasznos applet is, pl SSH applet, vagy
esetleg online bank vagy ilyesmi, de ezeket en nem hasznalom, ezert nekem
nem hianyoznak. Az olyan appletek amik csak szalagcimeket irnak ki
feleslegesek. Nem tudom viszont hogy mennyire valtja valora a Java azt a
remenyt, hogy esetleg nem szamitogepes/PCs platformokon hasznaljak... mert
mostmar hirtelen nagyon jon elore a Linux es a BSDk is ezen a teruleten es
megis kevesebb overheadet visznek magukkal, meg tobben ertenek hozza,
hiszen C-t is tobben tudnak mint OO programozast...

> Az, hogy valamit rosszul implementalanak, pl. egy jvm-et egy bongeszoben, az
> meg nem jelenti azt, hogy a koncepcio rossz es nincs jovoje. Ha vegre eljon
> az az ido, amikor a bongeszok az aktualis kulso jvm-et hasznalhatjak,
> remelhetoleg eleg energia szabadul fel arra, hogy a security managereket jol
> megirjak.

Termeszetesen. Ez jo lenne.

> Van konkret peldad egy ilyen implementacios hibara? Anno hallottam
> egyrol, csak halvanyan emlekszem ra.

Marmint mostanaban, vagy altalaban? Mert mostanaban nem volt annyi, de
egyebkent rengeteg. Es abbol sok az MSJVM-ben, amit nem csak az IE hasznal,
hanem az egesz Windows. Es sajnos igy (reszben azert is, mert azert nem
trivialis egy JVM-et irni es kevesen ertenek hozza igazan) a Java is olyan
hirbe kerult, mint pl az X, hogy most ugyan nincs benne ismert hiba, de
hatalmas, nehezen attekintheto es sosem auditaltak teljesen. Ez sajnos a
Javara is igaz, mert a JVM forrasa ugyebar sokaig nem volt hozzaferheto es
sok esetben most sem az. Igy biztos, hogy hatalmas mennyisegu implementacio
hiba szunnyad bennuk. Ezert sok helyen mar a puszta jelenlete nagy
biztonsagi rizikonak szamit. Ez igy is lesz addig, amig pl az ember nem
remelhet tobbet (marmint az atlagember) mint, hogy esetleg elfogadhato
szinten megerti a C-t es talan egy kis C++-t. Ahhoz, hogy itt attekintesed
legyen, mar azert tehetsegesnek kell lenni. Ugyanez a Javara. Ezert az
OpenSource se fog tudni vele nagyon mit kezdeni (kiveve a "szponzoralt" OS
projekteket, ahol tkp egy ceg nyiltan fejleszt, pl Sun vagy NS) mert az
atlag OpenSource onkentes se nem olyan okos, se nincs annyi ideje, hogy ezt
igy megtanulja.

> A webstart egyebkent komolyabb
> appletekhez most is jol hasznalhato, nem csak a biztonsag miatt. Megintcsak
> nem tudom mi van vele FreeBSD alatt. Hallottam valakitol, hogy hasznalja, de
> nem neztem utana, hogy linemu vagy nativ. Az elobbi a valoszinubb.

Szerintem is... ha nincs forras, akkor nincs FreeBSD verzio se...

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *