[FreeBSD] Re: gimp-gond megoldodott

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Jan. 8., H, 00:20:33 CET

Hali!

Bocs, egy kisse eltuntem, mig befejeztem az esedekes frissitest a legujabb
-CURRENT-re... de mar itt is vagyok:-)

On Sun, Jan 07, 2001 at 06:10:58PM +0100, Miklos Niedermayer wrote:
> Ha valaki megkérdezné most, milyen kártyát ajánlanék 8000 Ft alatt, én
> egy használt GUS PnP-t ajánlanék mondjuk 4 MB RAM-mal. (2 megával 4-5000
> Ft) Mindennel működik, és a hangja is jobb, mint ezeké a szörnyeké.

Ja... bar aligha tudom kovetni, minek kene egy hangkartyanak 10e ft folott
lennie, plane ha nem Windowsba lesz es ezert csoda ha megy...

> Mindenesetre érdekes, hogy egy MP3 listán _hangminőségről_ beszélgetnek az
> emberek ;)

Figyelj, fikazni mindenre lehet (ld en es a Mac:-) es kulonben is, mar az
elejen megmondtam, hogy en egy szamitogepes hangkartyatol nem varok sokat.
Ha elegge jo a hang, az nekem mar eleg, es ugyse jut eszembe nem
meghallgatni miatta egy elo eloadast. Amihez kepest minden felvetel tre:-)
Zenelni nem szoktam (mar) ezert ez a resz surun hidegen hagy. Meg
zeneszerszamokbol kulonben is az akusztikusakat reszesitem elonyben,
valamiert. Ami az mp3-at illeti, tudom, hogy "menobb" korokben illo huzni
ra a szajat, de bizony egy foldi halando nem szokta eszrevenni a
kulonbseget a minosegben. De persze egy atlagembert az se erdekel, hogy a
kolaban *katrany* van (buntudattal az agy mellett hevero ures 2 literes
flaskara sandit) es vannak elonyei (mar az mp3-nak).
Pl az, hogy viszonylag szabad tudott
maradni, nem egy ceg kezeben van, mint a Real, vagy az MS Audio. Es megis
kisebb helyen elfernek a mar amugy is rontott minosegu digitalis
felvetelek. De nem szolalok meg, mert ez egy nagyon flame veszelyes tema:-)
Egyszer irtam egy cikket (tobbnyire szerzoi jogi temaban) es volt benne par
megjegyzes arra vonatkozoan, hogy szerintem mennyi az a hangterjedelem amit
egy ember hall. Mire (miutan az egyik kedves netjog levlista tag tudtom
nelkul kiforwardolta egy masik listara) kaptam egy olyan valaszt, hogy
minden voltam, csak nagys. asszony nem... szoval maradjunk annyiban, hogy
vannak kozottunk akik azt is meghalljak, ha az arameloszto nem rezgesmentes
allvanyon van:-) de a tobbieknek eleg az mp3 is. Persze csak ha jol van
csinalva, mert nagyon tre darabokat mar en is hallottam.(es kulonben is,
trabantosok talan nem szoktak beszelgetni mercikrol? De ez mar a masik
kerdehez vezet at, ugyhogy)

> Nézd meg pl. a TurtleBeach-et.  Az egyetlen kártyájuk, ami 'ilyen', az a
> Daytona, óriási betűkkel nyomják, hogy DirectSound-kompatibilis :)
> Egyébként ő lenne a másik kártya, akit ajánlanék, S3 Sonic chip van rajta,
> és amolyan normális játékkártya (bár akik meghallják rajta az SRS-t, azt
> hiszik, ez már profi. Nem, az még sokkal odébb van.)

Persze. De lehet, hogy ezt nem lehetne hallani. Akkor pedig hiaba profi,
nem felel meg arra a celra, amire hasznalod.

> Érdekes dolog ez.
> Videokártyából is megveszel néhány 10000 Ft-ért olyan paraméterekkel
> rendelkezőt, hogy némelyik 200000Ft-os profi kártya még alatta is marad.
> Akkor meg miért kerül olyan sokba, kérdezné az egyszeri ember, vagy
> esetleg azt, hogy a hiperszuper N megapixeles legújabb Sony videjókamcsi
> 300.000 Ft, miközben egy szutyok analóg tévés kamera több millió.  Miért?
> Nem véletlenül.

Nem, de megint. Ha QUAKE-zni akarsz vele (de minek irtam ezt csupa nagy
betuvel?) akkor nem a 200e ft-os kartya a megfelelo. A profi eszkozok
specializaltak es gyakran barmi masra alkalmatlanok, de ettol meg dragak.

> [...]
> vettek egy G4-est, azon meg már BSD van :) (Darwin).  Valószínűleg ez a
> gép nem fog 3 év múlva teljesen elavultnak számítani, ez is jelenthet
> valamit a 3x árban.  Arra is felhívnám a figyelmedet, hogy az a többszörös
> ár messze többszörös teljesítményt takar - ha megveszel olcsón egy több
> éves G3-as PowerPC-t, még azzal sem leszel lemaradva a PC-ktől (sőt).
> Én sokáig azt nem szerettem bennük, hogy pl saját floppy controller
> szabványuk volt, az ilyeneket nem adták ki, ezért csak a saját
> oprendszerük ment rajtuk, de ezen változtattak, most már a NetBSD, OpenBSD

Na akkor visszaterunk a trabant klubhoz. Attol meg, hogy a merci esetleg
sokkal jobb, nekem sose lesz ra penzem. Ez egy. (ugyanugy, ahogy pl SCSI
lemezre se.) Ketto. A fent irtak nem gyoztek meg. En ennyi penzert is
elvarom, hogy a gep mukodjon es ha nem, hat majd teszek rola. Eppen en
kezdtem feszegetni a hibas teljesitesert valo felelosseget az IT iparban,
ha jol emlekszem... (es mindenki gondoljon arra, hogy ezelott ket evvel meg
elkepzelhetetlennek tunt, hogy valaki visszakaphassa a penzt a nem hasznalt
OEM Windowsert...) Ha megigertek, hogy a nyomtato x oldalt tud nyomtatni es
nem tud, akkor hibas a teljesites. Mas kerdes, hogy eddig ezzel a geppel
nem volt ilyen gond. Es noha en is ismerek horror sztorikat a PC hardver
megbizhatosagaval kapcsolatban, erre is azert ket dolog: egyreszt sok mulik
az osszeallitason es az osszealliton, masreszt pedig ez is csak egy PC, mit
akarsz rabizni? Es ez most komoly, azert hiaba vonul be mindenhova a
szamitastechnika, teljesen nem szabad rabizni magad. Ami nagyon titkos, azt
tovabbra is a fold alatt kell tarolni a pancelban, nem a szuper biztonsagos
gepen. A kvarcora mellett mindig tartok egy felhuzosat is. Ami nem veszhet
el, azt le kell irni papirra, nem eleg valami digitalis hordozon tarolni.
stb. (ez egyebkent gond lesz pl a jovoben a leveltari munkaban, ezert
megint jogi beavatkozasra lesz szukseg. Az emberiseg kulturkincsenek
tulelese nem teheto fuggove attol, hogy mukodik-e a CD-ROM drive.)

Most akkor nezzunk egy masik valos szitut: A fent irt gepeket
megvasaroljak. De egyszer csak kene valami miatt boviteni oket (az en gepem
se romlott meg el soha, amikor koltottem ra, az csak bovites volt, pedig
mar azert kozel van a harom eveshez. es nem is elavult meg most sem.) Mit
lehet tenni? Sokat fizetni, mert egy Mac-et nem lehet csak ugy boviteni.
Ugy megis mit kepzelsz. Majd ok megmondjak mar elore, hogy neked mire lesz
szukseged. Es persze alkatresz csak a hivatalos markakereskedonel,
meregdragan. Hasonlo hatast akkor is elerhetsz, ha csak markas PC-ket
hasznalsz: ha elromlik, felhivod a markaszervizt es megcsinaljak. Ha a penz
nem szamit, ez nem lehet gond. Gond akkor van, ha harmad annyibol kene
ugyanannyi teljesitmenyt kihozni, mint a te Mac-jeid. Tkp a kenyelem ara.
De azert ennyibe nem kerulhet:-) arrol nem beszelve, hogy minek egy irodai
gepbe G4 (vagy 3)... ekkora teljesitmeny teljesen felesleges
szovegszerkeszteshez. (es ugyanez a velemenyem a 800Mhz-es Athlonrol es
kollegairol is) Egyszeruen nem nagyon tudok elkepzelni olyan feladatot,
amihez egy PC-ben vagy egy sima Mac-ben ennyi teljesitmeny kene. (Jatekok
es filmek nem jatszanak, mert a gep nem erre valo) De nem csak en nem tudok
elkepzelni, a c't-ben is van most egy franko cikk a "gigahertz krizisrol".
Ha egy szoftver ennek ellenere evrol evre tobbet kovetel ugyanahhoz a
feladathoz (es egy betut is egyre nagyobb fileba ment el) akkor az a
program hibas. Ezert en nem is gondolok arra, hogy ezt a gepet lecsereljem,
amig be birom kapcsolni. Jol ossze van rakva, stabil, mas nem kell.

Ami a floppit illeti, az tenyleg megoldodott: az Apple felszamolta:-) ami
kb annyira hasznos mint a legacy-free PC. Egyebkent kezdhetsz orulni, talan
lesz FreeBSD PowerPC-re, meg ebben az evezredben. (bar nekem az a
velemenyem, hogy elobb a meglevoket rakjuk rendbe, ne mindig masba
csapjunk, hol sparc, hol arm32, hol ppc, dehat... masok is megmondtak,
OpenSource alapon csak a "szexi" dolgokra van jelentkezo, az unalmas melo
masra var.)

> A PC kapcsolóüzemű tápja egy átlag lakásban talán a legnagyobb
> zajforrás...

:-) Kiveve ha ki van kapcsolva. Sajnos.

> Mi a baj a disztribúcióban lévő elválasztással?

A mostaniban talan mar benne van az uj fajl, de a regi kevesebb rendhagyo
szo elvalasztasat ismeri... van magyar stilusfile is, amiben pl magyar
cimkek vannak ilyenek, hogy hol van a sorszam a kepalairasban, stb.

> Huh, pkg-ből telepítettem CD-ről, és miközben ment a pkg_add, egyben ment
> az rm -rf is a doc könyvtárra, hogy felmenjen a winchesterre a dolog
> egyáltalán.  (sokat foglal)

Ooops... na nem baj, azon az oldalon meg a CTAN-on megvan minden. De a PS
filek tenyleg nagyok...

> Kösz, tiszta élvezet ilyen böngészőkkel. (meg ilyen géppel)

En elvezem... (most hogy megint lehet)

> Ezek csak hírek voltak, mint utóbb kiderült.  Mindenki azt hitte, hogy már
> mindenki committelt, aztán szép csendben megszólalt valaki, hogy nincs
> semmi committelve, hiszen a patcheket írók nem committerek, úgyhogy előbb
> -CURRENT, aztán majd...

Naaa. Most voltak valamik. De eloszor is, a -CURRENT-en most egy uj gcc
snapshot is van (2.95.3), masodszor is, egyseges lett a libgcc, tehat mar
nincs kulon libgcc.a meg libgcc_r.a meg a pic-es verziok, csak egy darab
nagy libgcc.a van. (utobbi MFC-zve) Es harmadszor van barmi mas valtozas.
Ezert nehez lesz szetszedni, hogy mi miert van:-) De pl a mysqld-vel volt
ma egy commit, azt tudom. Lehet tesztelni. (holnap indul a Mozilla nalam.)

> A mai postával az jött, hogy az egyik ürge az összes említett C++ thread
> patchet felnyomta a -CURRENT-re, és hipergyors MFC-t ígér.  Kérdés, ez azt
> jelenti-e, hogy hipergyorsan meg fog-e javulni a -STABLE is, vagy azt,
> hogy hipergyorsan nem fogja senki letesztelni addig.

Neeem a villamgyors MFC az Soren volt. pontosan ket perc mulva mar at is
nyomta az uj CD eject patchet. (de nem ez volt az elso hogy ilyet csinalt)
ez meg a cvs-all listan is feltunt...

(Kulonben egesz jo lett a hang... marmint mar nincs allando buffer underrun
akkor se ha kozben van diszk IO vagy haloforgalom... komolyan most tetszik
a -CURRENT:-)

A NetBSD-re most ugyis eppen megorroltam, mert kiderult, hogy eppen olyan
"nyitott" emberek vannak az ottani levlistan is, mint az OpenBSD-nel... ui
az volt a tema, hogy vajon a FreeBSD lehet-e felhasznalobaratabb kulonos
tekintettel a sysinstallra. Na most mindenki csak azt ismetelgette, hogy
noha o meg sose telepitett FreeBSD-t, de az ilyen meg olyan Linuxhoz kepest
mennyivel jobb a NetBSD installja. (es persze az agyatlan Linux-fika is
ment halomra) es mikor leirtam, hogy szerintem mik azok az apro dolgok,
amik hianyoznak a NetBSD-bol i386-on amik baratsagosabba tennek,
akkor egyszeruen megismeteltek csoportosan mantra szeruen, hogy akkor is a
NetBSD a legjobb es kesz. Ez aztan az erdemi erveles. Meg elotte nap eppen
kiderult, hogy a NetBSD "erdekes modon" nem ismeri a Ctrl-Alt-Delt. Es a
valasz: "ez nem bug, ez feature" Hmmm. Ja es scrollozni se lehet a
konzolon. Azert ez sokkolo. Azt hittem, hogy ha a Linuxon mar 4 evvel
ezelott is volt, akkor mar mindenhol termeszetes. Hat nem. Attol tartok
kezdem visszaszivni, amit arrol mondtam, hogy a NetBSD milyen eselyes arra,
hogy a FreeBSD es a Linux vetelytarsa legyen... ezzel a hozzaallassal sose.
Csak mig az OpenBSD az egyetlen OS Theo-rajongoknak, addig ugy tunik a
NetBSD az OS azoknak akik magukat kemeny UNIX hackernek kepzelik. Komolyan
tiszta gettohatas, mint az OS/2-nel meg a BeOS-nal... hogy akkor is az
enyem nagyobb... naaa megyek aludni de ez csalodas volt. ennel sokkal
normalisabbnak es foleg baratsagosabbaknak latszottak...

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *