[FreeBSD] kernel forditas

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Feb. 20., K, 20:26:30 CET

Hali!

On Tue, Feb 20, 2001 at 05:49:58PM +0100, Attila Nagy wrote:
> Epp ezt mondom. Megkerdeztem a -STABLE listan es maganban tobb embertol is
> azt a valaszt kaptam, hogy hasznaljak -CURRENT-et, mert abban mar
> mukodik...
>
> Allitolag a VM kodban valtozott valami, amiatt nem megy a FreeBSD-n es
> emiatt mukodik OpenBSD-n (ott nem valtoztattak).

En ezt nem vitatom, bar ext2 supportot sose hasznaltam, szoval... de az a
problema, hogy az ujabb ext2 verziokkal alapbol nem tud mit kezdeni
"termeszetesen" maradt, mert ahhoz a kisse mar muzeumi jellegu ext2 kodot
kene tovabbfejleszteni. Mivel azonban a fenti cucc GPL-es FreeBSD-n (meg
azt se tartom kizartnak, hogy esetleg valami regebbi Linux verziobol
ganyoltak) ezert nagyjabol senki  nem foglalkozik vele ha egyebkent
lefordul. A NetBSD-n valamiert fontosabbnak tartjak es ezert ott mukodik is
az ujabb ext2 feature-kel egyutt is. (es az o kodjuk BSDL-es)

Ami a null- meg unionfs-t illeti, mondom, en hiszek a manualnak, mert nem
nagyon hallottam meg listan (fejlesztotoktol se) hogy hasznalnak es mukodne
is nekik. NetBSD-n ellenben mar igen.

Emellett politikai okokbol tovabbra sem tartom jo otletnek, hogy ezen a
listan barkit is akarcsak atvitten a -CURRENT hasznalatara buzditsak, mert
onnantol az OS nem egy mellekes kerdes tobbe, hanem "fofoglalkozassa" lep
elo, amihez nem csak gyakorlat kell meg a FreeBSD specifikus gugyesegeinek
"ha almodbol vernek fel..." tipusu ismerete, hanem bizony sok ido is, meg
ha ugy vesszuk jo Netkapcsolat a sok level miatt. Nekem veletlenul mindez
megvolt es van most meg, mert itt a koliban annyi levelet olvasok el,
amennyire idom van, este es reggel es hetvegen es unnepnap es mindig. Annyi
buildworldot csinalok amennyi belem fer, mert a gep itt van mellettem az
asztalon ugyis. Ez azert meg a listatagok koreben sem magatol ertetodo
dolog.

Ehhez jon meg az, hogy noha a FreeBSD dolgait megtanulni nem ordongosseg:-)
(hanem daemonossag) de hozza tartozik az, hogy az ember nem csak a weben
olvasgat hanem a levlistakat is figyeli, lehetoleg tobbet is. Nem tudom
ugyan, hogy hanyan vagyunk akik fel is vannak iratkozva a "nagy" listakra
kinn, mert az olvasok nem latszanak:-) de abbol itelve, hogy magyar
feladoju level elenyeszoen keves van (plane olyan, amit nem en irtam:-)
arra kovetkeztetek, hogy nem lehetunk sokan. Pedig pl a -stable listara
nagyon ajanlott lenne mindenkinek feliratkozni, aki szeretne is idonkent
frissiteni a rendszeret, pl cvsup-al. Na most ezzel meg nincs is semmi baj,
mert a magyar listan viszont itt vagyunk, egyutt vagyunk, nincs nagy
forgalom (kivetel ha eppen raerek) es ezert ha az emberek megkerdezik tok
ugyanazt, amit a -stable listan mar elotte vagy otvenen akkor el lehet
nekik ujra mondani. De -CURRENT-et hasznalni igy nem lehet! A -CURRENT
tenyleg a fejlesztokkel egyutt lelegzest jelent. Ezert pl egy ket honappal
ezelotti -CURRENT mar nem sok mindenre jo, legfeljebb pillanatfelvetel, azt
bizony par naponta frissiteni kell, mert egyik naprol a masikra is mozog a
fold. Itt halmozottan igaz az, hogy az akkori hibak mar senkit se
erdekelnek, ami nem ma van az nincs:-) Masreszt bizony sokan nem ertik,
hogy a -CURRENT tud fajni. Akar nagyon is. Es hogy hiaba mondogatod, hogy
dehat tegnap meg ment es ez nekem kellene, nem valoszinu, hogy valaki
megdob egy privat patch-el, hacsak te meg nem irod magadnak. Meg akkor se
biztos, hogy bekerul a rendszerbe, mert lehet, hogy a dolgok "nagy
rendjebe" mar nem illik bele. Pl jo egy honapon at nem volt floppy drive
support, mert sajnos annak az eroforrasai eppen mashova voltak allokalva es
ezert a kernel nem ismerte fel. De mindenki kenytelen volt kulturaltan
tudomasul venni, mert ezen a teruleten egyedul Soren volt jogosult
eldonteni, hogy most visszajon-e a floppy vagy meg nem mert meg
kiserletezni akar. Aztan egyszer csak visszajott. De pl CD-ket mountolni
most se lehet rendesen. Es audio-cd-ket az en Sony ATAPI drive-omon legalabbis
csak xmcd-vel lehet lejatszani, a FreeBSD-s cdcontrol utility, ami pedig az
alaprendszer resze, nem tud vele mit kezdeni. Most eppen. Vagy aki azert
jott at, mert azt hitte, hogy a Mozilla itt jobban fog mukodni, az
kenytelen volt csalatkozni, mert most eppen egyaltalan nem mukodik:-) Meg
ilyenek. Ezzel azonban mind nincs semmi baj, ha a gep nem kell semmire
eppen, nem gond, ha idonkent lefagy vagy panicol es ha tudod pl, hogy mi a
teendo, ha a kernel mar a boot szakasz legelejen felrobban, vagy ha a
buildworld meg atmegy de az installworld mar csak felig, vagy ha ugyan
lefordul minden, de kiderul, hogy az uj assembler vagy eppen linker mindent
tud csak assemblert vagy linkelest nem es ezert minden egyes forditasnal
sig11-el elszall. (volt ilyen is, nem is regen) stb.
(Es persze mindehhez meg van egy kulon Internethez kotott masik geped
is, amirol akkor is tudsz levelezni, ha a FreeBSD sehogy se megy... idealis
esetben egy serial console is kellene, bar ez utobbival en se rendelkezem.)

Es persze bonuszkent nincsenek package-k, es a dokumentacio sem ervenyes
kiveve ahol igen, de ha ezt mar el tudod donteni, akkor valoszinuleg nincs
sok szukseged a doksikra... na nem azert, mert a -STABLE hasznalata sem
megy egyedul (Hand)book alapjan, a FreeBSD Doc projekt resztvevojekent
pontosan tudom, hogy a doksik a valosaggal tobb ponton erintkezesben
sincsenek. A hianyzo reszeket afele "hazi bolcsesseg"-kent osztogatjak a
levlistakon, vagy siman "csak" tudni kell. (pl anno az a versike, amit
ahhoz kellett elmondani, hogy az ISAPnP kartyak mukodjenek... sehol sem
volt benne se a Handbookban, sem a FAQ-ban...)

Szoval ezert, noha a FreeBSD-vel kapcsolatban altalaban nem ismerem el,
hogy csak profik foglalkozhatnak vele, sot batoritanam a hasznalatat, a
-CURRENT-re tenyleg igaz, hogy "Memberz only!" es ezzel nincs is semmi
bajom.

Ami inkabb kellene, az egy kicsit (sokkal) tobb figyelem a relengnel, hogy
amit kilokunk az utcara RELEASE-kent, az tenyleg olyan minosegu is legyen,
vagy hogy a -STABLE tenyleg stabil legyen. Akkor az emberek nem probalnanak
szerencset, hogy hatha majd a -CURRENT... meg persz tobb turelem a
hasznalok reszerol. Az, hogy maj lesz egy bizonyos feature, meg nem azt
jelenti, hogy az nekem is kell, es most. Vagy ha igen, akkor esetleg
megnezem, melyik masik OS tudja ezt mar stabilan is... jaja.

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *