[FreeBSD] magyar bill. X alatt ismet

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Feb. 14., Sze, 11:29:57 CET

Hali!

[Huuu de hosszu level... igyekeznem kell mert lemaradok meg a vegen:-)]

On Wed, Feb 14, 2001 at 10:12:23AM +0100, Gabor Zahemszky wrote:
> No akkor ragozzuk tovabb a dolgot:
>
> 1) Otthon 4.2R van, es a hozza adott 3.3.6-os X.  Garantalom neked, hogy
> nem ment minden ekezetes betu mint a karikacsapas, mert ahhoz csak L1-es betuk
> vannak, tehat legalabb a õ es û nem mukszik.  Tudom, mert en pl. *Office
> miatt szenvedtem vele egy kort mire magyarul beszelt - de totalisan, meg
> nyomtatni is tud :-)

Igen, alapbol csak a 4-es X-hez vannak L2 fontok. Na es?:-)

> [...]
> tavol nem talaltam olyan rpm-et, rpm2cpio-t, akarmit, ami ezt a format
> hajlando lett volna kezelni.  De az ember azert hasznal szamitogepet, hogy
> treningeztethesse az agyat, igy a file parancs `magic' fajeljenek olvasgatasa
> utan a beav nevu binaris editorral atiirtam az rpm fejlecben, hogy o 3-s
> rpm, ettol az rpm2cpio kepes volt megenni, es ki lehetett csomagolni.
> Igy vannak tehat L2-s fontok a gepemen.  Ha emlekeim nem csalnak, en
> osszesen annyit csinaltam, hogy a fontpath-ba betettem oket (tan ugy, ahogy
> LG emlitette - elorebb, mint az L1-esek), es lass csodat mukodik.

Nagyon ugyes... nagyon. Tulzottan is:-)
En ehelyett letoltottem nehany L2 fontot sima es unalmas
tgz formatumban. Es aztan kicsomag, fontpath, stb. Hogy *honnan* toltottem
le, mar nem tudom megmondani, de a csomag meg megvan (nyilvan) ugyhogy ha
valakinek kell, elkuldom. Azt nem mondom, hogy tokeletes, legalabbis pl vim
alatt nem (gvim) de kit erdekel? (Kalapos o es u szindroma)

> [...]
> (es meg folpakoltam a csip-csuppon fonnlevo magyar helyesirasellenorzot is),
> akkor ugyan nem lesznek magyarok a menui, de tud hubat lyavitani, akar
> ropteben is - bar eleg szukosnek latom a szotarat -, es semmi baja nincs az
> ekezetekkel.  Ami nemileg meglepo volt, (valaki irta az L* listan - offline,
> csippcdrol olvasva, mielott megkoveznetek), hogy az õ es û _hibatlan_
> MSOffice-beli atvetelehez kell a LANG.  Amig nem volt LANG-om, addig is
> mentek a font emlitettek, csak akkor a Word doksikban ? lett e ket jel
> helyen.  Ha van LANG, akkor tudja konvertalni oket jol.

Na akkor most kerdezek. (Ritka alkalom, tessek megbecsulni:-) Es ez megy
visszafele is? Mert SO -> Word irany nekem is megy, de ugy tunik, hogy a
(legujabb) SO mar nem szereti visszafogadni a Word altal mar "megragott"
cuccot. Pedig ebben a killer eppen az lenne, hogy munkahelyen Word, otthon
SO es megis semmi fennakadas, siman tudok rajta dolgozni. Jo tudom, aztan
jott a roka es becsukta a mesekonyvet. (Az ok egyebkent allitolag az, hogy
a Word Unicode-ban reprezental, az SO meg meg nem. Ha ez igaz, akkor
kenytelen leszek beismerni, hogy ezuttal a Word csinalja jol.)

> [...]
> es sok proggi magyarul kezd beszelgetni, meg ilyenek (en mondjuk annyit
> allitottam pluszban, hogy folraktam azt a kis applettet a talcajara, amivel
> billentyuzetet lehet valtani a nalam standard angol/amerikai es magyar
> kozott - a'la setxkbmap parancs -, amugy most eppen az XF86Config szerint
> magyar kiosztassal indul.  Es mindezt a 4.2 elso CD-jen levo GNOME-mal
> jatszottam, nem kellett forditani ilyesmi.
> 3/c) A magyar izek ezen kivul mennek xfce alatt (ugy emlekszem, azt kisse
> reg neztem), es persze a legjobb window manager alatt is: twm.

GNOME alatt a megfelelo LANG valtozoval, amit egyebkent most mar ajanlott
a login.conf-ban, shell-fuggetlenul allitani (hogyan? Kerdezzen es
valaszolunk...) nekem is ment magyarul... egesz jo volt. Mas baj volt:
nagyon lazan bant a Sysv tipusu shared eroforrasokkal: lefoglalta de sz**t
felszabaditani oket, plane ha eppen osszeomlott (amit onnan lehetett latni,
hogy tkp ujraindult a wm mert az X maradt a helyen) ezert utana kezel
kellett takaritani a szemetet. Most ellenben, miutan szamos wm-et
vegigprobaltam, megallapodtam egy megbizhato 1992-es technologianal: olvwm.
Van olyan jo, mint a twm es meg jobb!:-) Pl a Virtual Desktop navigator
olyan jol van megcsinalva, hogy az E-ig nem nagyon volt utana hasonlo. Csak
eppen az E-vel ellentetben ennek eleg 2 mega RAM is. Es ha egyszer
megcsinalom a screenshotot amit igertem, akkor lathato lesz, hogy nem
latszik a kulonbseg. De most a szakdolimnak kell keszulni ahol latszani
kell a kulonbsegnek:-)

> Szoval hm, hm.

Szoval uhum, uhum:-)

<...hatalmas kivagas...>
> Szoval a 3-as X is tud szepen magyarul, es nem is kell a fontokon kivul -
> szerintem - semmi mas hozza.

Szerintem sem.

BTW: a mai nap advocacy hire, hogy a TO-n, mikor megmutattam a szakdolit
LaTeX-el formazva, egybol kozoltek, hogy elfogadjak igy is, nem csak irogep
formatumban.... ja ja. A nagy OpenSource pillanatok. Ma 11 orakor...
gondolatban meglengettem a kisordogos zaszlot, mert hiszen gyoztunk: a
szerintem elso 100% OpenSource szakdoli a jogi kar torteneteben. Az ilyen
pillanatokert erdemes csinalni:-) (Ja, ha mar OpenSource, igeny eseten
szivesen csinalok belole pdf-et is, termeszetesen:-)

Minden jokat!

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *