[FreeBSD] udf fs, NetBSD

Adam Szilveszter sziszi at bsd.hu
2001. Feb. 12., H, 11:53:23 CET

Szia Feri!

[Eloszor is, tenyleg nem szoktam tobb kilo szalamit spajzolni, mer nekem
leginkabb parizerre van penzem, abbol viszont ha tul sokat veszel, erdekes
"szinjatszasba" kezd:-)]

Masreszt, amit irtam, nem a NetBSD szidasa celjabol irtam. Mint mar
korabban fejtegettem, ha valami nekem nem tetszik, akkor egyszeruen le****
es nem vesztegetem ra a szot. A NetBSD nagyon tetszik. Tobb okbol. Az egyik
a sokfele platform support, a masik az, hogy korrekt megoldasokra
torekszik, a harmadik pedig a fejlesztok hozzaallasa, az, hogy
segitokeszek, es hogy nagyon gyorsan reagalnak a PR-okra, es az, hogy keves
a flame. Ezek mind nagyon jo dolgok. De ez nalam meg nem azt jelenti, hogy
innentol barmit csinalhatnak az jo, hanem hogy ha meg szerintem hianyzik
valami, akkor szova teszem. Marcsak azert is, mert nagyon jo versenytars
lenne a NetBSD a Free-nek es talan meg a Linuxnak is.

On Mon, Feb 12, 2001 at 10:26:24AM +0100, Kulcsár Ferenc wrote:
> [...]
> tenylegesen fejlesztoi agnak tartja fenn, esetleg az is elofordulhat, hogy
> ami ott egyszer megjelent, az nem lesz benne soha a formal relase-ban. Azt
> is elmondjak, hogy amit kifogasolsz, az ennek az agnak a tulajdonsaga, nem
> hibaja. Ha pedig nem mukodik a make build, a legtobbszor az a valasz, hogy
> varj egy orat, utana sup-olj es menni fog. A fejlesztok tehat feltetelezik,
> hogy ha valaki ezt az agat valasztja, tudja mit csinal. A hasznalati
> utasitas is azt mondja, hogy csak akkor alkalmazd, ha elengedhetetlenul

Igen, ezt ertem es nem is a -current-rol beszelek. Hanem pl arrol, hogy ha
nekem van egy 1.5-om, akkor ne az 1.5.1 legyen a kovetkezo frisites rajta.

> Mindenfele bantas nelkul meg tudnad mondani, hogy mire jo az allando
> sup-olas, ha nem feltetlenul szukseges? Pl.: nincs olyan eszkozod vagy
> igenyed, amiert indokolt lenne. Nekem az indok nelkuli mindig legfrissebb
> ugy hat, mint amikor szeletenkent vasarolom a szalamit, mert mindig a
> legfrissebbet szeretnem kapni, ezert soha sem veszek belole pl. 10 dkg-t
> egyszerre.

Hat pl security vagy egyeb javitasok. Ne mar, hogy nekem kelljen fejben
tartani, hogy pl egy kernel ujraforditashoz meg elobb mit kell
ujraforditani es milyen sorrendben (make, yacc, xlint stb) plane amikor
ilyen kifejezetten "fekete magia" trukkok vannak, hogy a make forditasahoz
eloszor a make-t kellene ujraforditani:-) (es volt ilyen is). En tenyleg
minden javitast fel akarok tenni mar aznap, mert nem tudok elfogadhato okot
mondani arra, hogy miert hagyjak egy ismert lukat vagy hibat egy
rendszerben amiert en vagyok a felelos. Aztan meg esetleg uj pkgsrc, amihez
esetleg megint valami uj cucc kell (pl tar). Aztan: cvsup-olni sokkal
gyorsabb es olcsobb mint tobb tiz megat leszenvedni es CD-re irni (mert
ugyebar ppp tamogatas amugy sincs a sysint-ban). Aztan: Igy egyenkent lehet
reagalni a valtozasokra, nem egyszerre kell nezni, hogy egyik release-rol a
masikra mi valtozott.

Persze, ha valaki nem upgradel egyaltalan addig, mig nem abszolut
szukseges, akkor ez mind lenyegtelen. De ugy az egesz fele olyan erdekes
nincs ... es pl ha esetleg (ami mondjuk nalam is ritka) szeretnel
valamit hozza is tenni, valamiben segiteni, akkor meg plane fontos, hogy
up-to-date legyel. Kifejezetten vicces, mikor emberek nagy segitokeszen
mondjuk 3.3-RELEASE-re kuldenek patcheket a FreeBSD-PR rendszerbe...

> Az igaz, hogy a NetBSD release a legutobbi formal release patch tree-je (de
> szepen magyarul irtam), de nem ertem, hogy mi a baj ezzel? Binary
> snapshot-okat sem szukseges letolteni, ha eppen nagyon friss rendszert
> akarsz. Eleg egyszer lehuzni a legutolsot, aztan pedig sup-olhatsz, ha eppen
> arra van kedved, akar a -current, akar a -release agon. Lasd:
> http://www.netbsd.org/Releases/release-map.html#NetBSD-release .

Ez az elmelet, de a gyakorlat elegge zotyog ahogy a listakat elnezem.
Egyreszt mondjuk talan meg meg tudom csinalni azt, hogy 1.5-rol 1.5.1-re
igy frissitek szep sorban, de pl az 1.6 elott lehet, hogy elorol kell majd
kezdeni... ez egy gyenge pont, amit a FreeBSD nagyon szepen megold. Es nem
is az a gond, hogy valami nem mukodik, ilyen mindenhol van, hanem, hogy
mifele teljesen ossze-vissza fixeket kell ra kitalalni. Gondolom ebbol,
hogy a NetBSD's make build "sporol" az idovel es bizonyos lepeseket nem
tesz meg. (Az OpenBSD-s pl biztos, hogy nem frissiti a gcc-t pedig ez egy
kritikus dolog es konnyu elrontani. A hasonloan "logikus" hozzaallas miatt
ott is amig az upgrade minifaq-ot nem frissitettek, nem is tudod, mit kene
csinalnod, hogy frissithess.) Pl a FreeBSD-n a make buildworld eloszor
mindig megepit ujra egy sor un "build-tools"-t es kulon bemasolja oket az
/usr/obj-ba, hogy aztan mar a buildhez azokat hasznalja. Aztan meg gondol
arra is, hogy esetleg cross-building van es megcsinalja a cross-tools-t is,
meg meg egy sor libraryt. Es csak mindezek utan kezd neki a make depend;
make; stb fazisnak. Mondom, ez tenyleg viszonylag sok ido, egy lassubb
Pentiumon akar egy nap is lehet, nalam is 3 es fel- 4 ora, de szerintem
megeri. Nem azt mondom, hogy mindenki csinalja igy, hanem, hogy en
csinalhassam igy, ha akarom:-) Annal is inkabb mert IMHO ez felel meg annak
az integralt megkozelitesnek ami miatt a BSD-t szeretem. Hogy nem
kulon-kulon malackodok az egyes reszekkel, hanem minden szepen egyutt, egy
menetben keszul. Semmi "mount version older than kernel" blah. Es hogy amit
lehet, azt azert automatizal. Az, hogy nekunk nincs szines kernel
konfiguratorunk nem baj. De az, hogy nem lehet esetleg otthagyni a gepet
frissites kozben, mert "kezimunkazni" kell vele, mar lehet baj. Ugyanaz ez
a dolog, mint hogy lehet, hogy egy "igazi hacker" (barmi is legyen az)
szerint kezzel upgradelni az /etc-t eleet, szerintem viszont a mergemaster
kiraly. Elso valtozat: fel ora munka. Masodik : 5 perc. Ez rocks!:-)

> Kulonben szemely szerint felfogva es megertve a NetBSD  filozofiajat,
> teljesen meg vagyok vele elegedve. Az biztos, hogy a jelen ujdonsagmanias
> koraban a maga konzervativizmusaval oregurasnak vagy fapadosnak tunik, de
> mint mar irtam, en megszerettem. Amiota pedig naponta hasznalom, egyre
> jobban szeretem.

Szerintem te itt valamit felreertesz. Szo sincs a NetBSD
"filozofiajarol"... de mint mondtam, nem vagyok az a "fan-club tag"
tipus... azert OpenSource a fejlesztes, hogy a felhasznalo kapjon hatalmat.
Power to the People! Villamositas es szovjethatalom!:-) ...Uhmmm... kicsit
elszalltam... na szoval az a lenyeg, hogy szerintem nem lenne olyan nehez
egy ilyet megcsinalni, (anno a FreeBSD szerintem valamikor a 2.x-es
korszakban szenvedett vele) es megeri. Ha masert nem, hat azert, mert a
release engineering sokkal konnyebb lesz. Meg azert, mert talan a
-current-nek se art, ha nem csak olyanok hasznaljak, akik akar meg is
tudnak irni:-) mert gyakran a hibak nem derulnek ki, mig nem szembesul a
kod egy valodi, elo userrel:-) vagy egyszeruen pl kiderul, hogy a fejleszto
egy privat patch-ekkel pettyezett fabol committelt, ott neki mukodott (meg
jo) de aztan... en se azert hasznalok -CURRENT-et mert nem tudok olvasni,
hanem azert, mert igy gyorsan tudom tesztelni az uj kodot es jelenteni a
hibakat. (Ha ki nem is tudom javitani)

> Egyebkent otthon a kovetkezo gepeken fut: MicroVax 3100/40, Mac III LC, Mac
> Quadra650, Mac IIsi, i386, telepitesre elokeszitve MicroVaxII-re, valamint
> Alpha-ra. Jol mokudik min MOP, DHCP, tftp, ftp, nfs, postgres, www es
> netatalk szerver. Az i386-os architecturan grafikus felhasznaloi felulet fog
> futni, hogy melyik, az meg titok. Ha egyszer majd a nagy vilaghalo eler
> dolgozoszobamba, mindezek online is lathatok es megszolithatok lesznek.

Jo, ha nincs Net akkor persze az mas.

<poen>
Bar mit er egy NetBSD Net nelkul?
</poen>

De mondjuk halo nelkul egy UNIX mindjart csak halvany arnya onmaganak... en
otthon hetszamra be se kapcsolom az enyemet, minek? Egyebkent ha vannak
ilyen "erdekes" gepeid, azokkal mondjuk biztos, hogy lehet jatszani, nekem
csak egy unalmas PC-m van, es ennel tobb nem is varhato... rateszem a
BSD-t, bekapcsolom, oszt mukodik... dogunalom...:-)

* Adam Szilveszter * JATE Szeged * email: sziszi at petra.hos.u-szeged.hu *
* Honlap : nincs * alternativ email: sziszi at bsd.hu *
* PGP kulcs: Fingereld a sziszi at petra.hos.u-szeged.hu cimet! *
* FreeBSD: tisztabb, szarazabb, biztonsagosabb erzes...! *