[FreeBSD] FreeBSD gondok

Zahemszky Gabor zgabor at CoDe.hu
1999. Okt. 3., V, 11:07:12 CEST

Szia!

> Használd a chpass -ot.

Csak azert, hogy egy kicsit kompat. legyen: chsh (azaz CHange SHell), es
tarsai: (passwd es chfn - CHange Finger iNfo - azaz a GCOS mezo valtoztatasa)
valamint vipw.

Amugy az ok annyi, hogy a FreeBSD (es minden BSD eleg regota) helybol shadow
password mechanizmust hasznal, azaz a /etc/passwd csak az egyugyu programok
szamara van, maga a BSD tokeletesen meglenne nelkule.  BSD-ken
/etc/master.passwd van, raadasul ahelyett annak egy hash-tablas formaja
(/etc/pwd.db es /etc/spwd.db) a hasznalatos.

Hogyan?  Erre ott az adduser valamint az ujabb pw.  Kezzel is lehet editalni
a passwd-t, de erre a vipw szolgal, o rendben tartja az osszes pwd-t.

Szerintem rogton elfelejti, de mindegy.

> A bash égyébiránt kreál egy új júzert a root mintájára toor néven, amely
> némi hackelésre is adhat okot.

Ez speciel nem igaz, a toor-t azt kapod.  Nalam ugyanis nincs bash egyik
gepemen se, de toor az van.  (pd)ksh rulez. mondanam ha Linux-ot hasznalnek.
Igy viszont csak azt mondom, hogy a kompatibility urugyen _nekem_ jobb a
ksh.  BSD-ken meg ugyis csh a root shell-je, legfeljebb az ember nem megy ki
a gyakorlatbol.

Ezt azert reszletesebben.  Mert nem nagyon hiszek benne.  Ugyszinten linuxos
korokben tanultam: pilot error.

Szerintem is, de ennyi ionfobol nem lehet tudni.

Szerintem magyart sehol, illetve amit a drusza irt.  a linuxos doksik
tobbsege tokeletesen megteszi.  Egyebkent kezdoknek valo doksik:
/usr/share/doc/{handbook,FAQ} valamint a most harmadik kiadasat megelt
FreeBSD-s konyv (valami olyan, hogy Using FreeBSD by Greg Lehey).
Ja meg az O'Reilly szazotvenhat-kotetes 4.4BSD sorozata a' kb 10-15 e per
darab.

> Ha találsz magyar doksit valahol akkor szólj nekem is légyszi.

Nyugodtan tedd fel a listara, biztosan tobben megkoszonnek.

> Beindulhatna a FreeBSD Documentation Project.

Ahogy mondani szoktak: ``any takers?''

ZGabor at CoDe dot HU

Ui: egyebkent kezdonek barmilyen magyar nyelvu UNIX-os alapkonyv megteszi.
Persze rendszeradminisztracios nincs magyarul - mi is vagy negy eve irnank,
ha idonk lenne ra.

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"