szerver terheles meres

Zahemszky Gabor zgabor at CoDe.hu
1999. Feb. 19., P, 10:03:22 CET

Szia!

> szoval, azon gondolkodtam (!), hogy hogyan fogom tudni merni, hogy mekkora
> a terheles, mikor kell majd hardware-t upgrade-ni...

Hat ahogy en vissza tudok emlekezni ezzel kapcsolatos tanulmanyaimra
(marminthogy tanitvanyaimra), szoval a nagykonyv szerint ezt a merest az
elso pillanattol kezdve kell csinalni, mert kulonben nincs mihez
viszonyitani a ``lassu a szerver'' cimu felhasznaloi baromkodast.  Ugy tunik
eddig te is eljutottal.

> van valakinek erre jo otlete?
> vagy tegyek fel egy mrtg-t, es az nezze meg ot percenkent, hogy mennyi a

Mivel nem tudom mi az, a valaszom igen.

> load, swap-ole a draga, melyik diszknek mennyi az io-ja, stb...
> van erre valami dogos cucc ??

Hat rendes rendszerekben ehhez van egy eleg szar szoftver, neve sar,
BSD-kben pedig "kenytelen" vagy megelegedni a crontabbol hivogatott
vmstat, iostat (esetleg netstat, nfsstat) parancsokkal.  Persze az se art,
ha tudod mi mit jelent, ez ugyben szerintem meg mindig nagyon jol
hasznalhato (bar kisse elavult) az ORA kardhalas konyve, a "System Perf.
Tuning".  /* A dogos cuccok altalaban grafikus feluleten dolgoznak,
kovetkezeskeppen tok foloslegesen terhelik a rendszert a grafikai resszel,
es rendesen beleszolnak a meresbe (ugye a megfigyeles megvaltoztatja ...). */
Ezek utan veszel egy jol szitualt shell/awk (vagy ha az a maniad perl)
scriptet, es generaltatsz belole olyan tablazatot, amit mar hajlando
megzabalni barmi rajzolgato szoftver, ha konnyebben erted a grafikont, mint
az irdatlan szamhalmazt (en lattam embert, aki gnuplot bemenetet generalt
belole, es aztan azzal csinalta a jo kis grafikonokat).  Termeszetesen az se
art, ha tudod, hogy mondjuk mi van akkor, ha 99% idle time mellett a
rendszer halodik.  Ha meg folyton figyelni akarsz, akkor futtasd karakteres
terminalablakban a systat-ot, az se rossz (~ iostat+vmstat grafikusan).  Az
is igaz, hogy olyat mint pl. a HP PerfView-ja, hogy kiabal amikor eleri a
kritikus pontot - no olyat meg nem epitettek bele.

Persze erdeklodessel varom, hogy mi olyan van, ami ennel azert
windows-osabb.  (Foleg, ha meg hasznalhato is.)

ZGabor at CoDe dot Hu

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z ;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"