Osszefoglalas

Zahemszky Gabor zgabor at CoDe.hu
1998. Ápr. 29., Sze, 15:36:26 CEST

> Megegyszer neki fogok veselkedni, hogy az egyik gepre
> feltekerjek egy FreeBSD-t .....
> Csak elotte kipuhatolnam, hogy minden funkcio hasznalhato-e,
> ami a linux alatt az volt. Nezzuk csak :
>
> Leteznek-e a kovetkezo finomsagok FreeBSD-re :
> - Konfiguralhato kernel sok-sok finom eszkozzel

Mar miert ne lenne konfiguralhato a kernel?  Meghozza a legfinomabb letezo
eszkozzel, a pl. az Evi Nemeth-fele UNIX Sysadmin-konyvben emlegetett
BSD-fele kernel-konfig fajllal.  Ja es a kernel forrassal annak, aki azt
szereti ;-)

Vagy nem ertem a kerdest.

> - Ertelmes csomagkezelo (dependencies vizsgalat, remove
>   lehetoseg stb.) (valami, ami debian dpkg utan is
>   hasznalhatonak tunik)

En nem ertem, hogy miert hiszik a vilagon egyesek, hogy aki Unixot hasznal,
annak kotelezo ismerni a Linuxot (jelzem valahol nemreg LinSux-nak irtak, de
nem akarok vallasi vitakba bonyolodni).  Te peldaul mennyire ismered a HP-UX
10.20-at, es az o" swinstalljat?

Mivel kb 2 es fel eve lattam utoljara kozelrol Linuxot (harom kulonbozo gyarto
legalabb 5 kulonbozo disztribucioja utan - jelzem az elso meg SLS volt,
nemtom Te lattal-e olyat), nem tudom a Debian-fele dpkg milyen.  Ami a
FreeBSD-nek van, abbol en a pkg_add-ot es a pkg_delete-t hasznalom(tam),
fuggoseget tud, a remove a neveben benne van, mi kellene meg?  Asszem azt
peldaul nem tudja, hogy ugyanabbol a szoftverbol fonn van egy regebbi es
takaritsa le az ujabb installalasakor, de az en legujabb oprencerverziom is
legalabb egyel el van maradva a
hivatalostol, igy ez lehet, hogy valtozott - vagy rosszul tudom.

> - Xfree86

Of course.

> - Netscape 3.04 (ugyancsak native !!!!)

A verziot nem tudom, de az ujabbak kozul ugy hallottam! van nativ, de kernel
emulacioval tudja a BSDI-felet es a Linux-et is.  Az miert baj, ha
emulacioval tudja? Kulonben meg szabad a
netcapa forras, szerintem le lehet forditani :-(
Viszont van nativban peldaul Mozaic ;-)

> - WWWoffle, vagy valami offline proxy

nemtom.  De ha valami nem nagyon elgyotortem ilyen/olyan oprencer
specifikusan van megirva, es a forrasa elerheto, akkor nagy esellyel fordul
- persze lehet, hogy vacakolni kell vele egy kicsit, de nehany szoftver
ChangeLog-jabol kiindulva ez Linux alatt, es barmilyen egyeb *nix alatt is igy
van.

> - ppp, dialup, ip-masquerade (alapcsomagkent, vagy tokolni
>   kell vele ?)

KET kulonbozo ppp, amibol az egyik alapban ondemand dial ES NAT
(FBSD-korokben igy hijjak a az ip-mask-ot); a masik asszem nem tud
ondemand-ot; es KET kulonbozo (egy helybol levo + egy portkent? packagekent?
letezo) NAT lehetoseget nyujt ez a kis oprencer.

> - sendmail, fetchmail, procmail

ofcourse, az utobbiak asszem csomagkent

> - ups daemon
package
> - Wordperfect, vagy valami _hasznalhato_ szovegszerkeszto

???? Nem tudtam, hogy Linus megvette a WP-t, de lattam mukodni az SO-t, ugy
hallottam megy a Linux ? / SCO ? fele WP, es szerintem elkepzelheto ezen kivul
az a masik kereskedelmi linuxos izemize.

Ezenkivul package: Lyx, meg TeX, meg helybol troff, es kulonben is: vi !!!
(meg persze mazochistaknak emacs, pico, joe, jove, ed, ee, stb)

> - Postscript ertelmezo (es megjelenito avagy nyomtatas
>   konverter)

Pont ugyanaz a gs, ami a vilagon szerintem mindenutt, en az otthoni
HPDJ510-emen mar kinyomtattam nehany sulyosabb PS fajelt.  Meg neztem is
X-en.

> - pine (!!!!)

package

> - cdiro, grabbelo sw atapi irohoz

errol nem tudok, nincs hozza szerencsem.  SCSI-hez van iro es grabbalo is,
es is garabolok neha otthon...

> - samba, avagy MSLAN halozati kiszolgalo daemon, valamint
>   utility-k a kezeleshe, teszteleshez ....

ugyanaz a samba

> - NFS

ofcourse, az is igaz, hogy nem csinalja meg azt a linuxos security hole-t,
hogy amit en neked exportalok, azt te tovabbexportalod masnak.  De asszem
ezt se tudja (akarja) a vilagon senki L*-n kivul

> - Support az Intel EtherExpress Pro 100/B (82557)
>   halokartyahoz

asszem, de peldaul olvasd el a HARDWARE.TXT-t az ftp-siteon

> - Msdos filerendszer kezelese (esetleg w95 vagy FAT32)

mtools ;-)  Persze mountolni is tudja.  Az utobbi ket rusnyasagrol nem
tudok.

> A felsorolt programok Nativ mivolta erdekelne, linux
> emulacio, vagy SCO emulacio nem er !

Ha mar megkerdezhetem, miert?  Csak azert kerdezem, mert mondjuk
Mathematicat nem kerdeztel, pedig asszem az a Linuxra sincs nativban,
viszont mintha azt hallottam volna, hogy tan a SCO-et tudja emu-val, es ezen
nem szoktak megsertodni.  Kulonben is, ha megy jol a linuxos netcapa, doom,
quake, mittudomen, nem vagyok egy lovoldozos alkat, akkor kit izgat nagyon
komolyan, hogy legyen nativ.  Illetve miert fontos ez?  Linuxhoz sem minden
sajat termek, megis milyen jo, hogy van.

> Erdekelne, hogy X-el, es Samba-val, valamint a kernel
> forrasaval (ha egyaltalan az kell itt) mennyi helyet foglal
> a rendszer ....

Asszem 60M-ban szoktak meghatarozni a minimumot, de itt nem nagyon tudsz
olyat csinalni (mint peldaul a vorossapkasoknal), hogy a teljes oprencered
nem tartalmaz diff(1)-et.  Kernel forras tobb mint ajanlott, mert a sajat
kernel csinalas anelkul nem megy, marpedig az installalt verzioban a vilag
osszes Ethernet- es SCSI-kartyaja benn csucsul - tok foloslegesen, mig
azonban plane sot mondjuk a firewall nem - nemileg jogosan.  Ja meg a snd
drv sincs benne, pedig ugye milyen jo lenne, ha mint Bill Gatyaeknal,
installalas konzen mar midit is lehetne hallgatni.  (Vagy azt meg ok se
tudjak?  Mindegy a kovetkezo Comdexes bukasra mar az is menni fog.)

> Tovabba tudtok-e valakit, aki realis aron (mondhatni
> karitativ alapon :) tudna masolni nekem egy aktualis
> verziot.

A szo azoke, akiknek van 2.2.6-juk, no meg CD-irojuk.  Mellesleg miert nem
jo neked az ftp.hu.freebsd.org vagy az ftp2.hu.freebsd.org /pub/FreeBSD-je,
oszt irod magadnak, ahogy jolesik.  Az elso Miskolc (tudod, a lanyos gep), a
masik meg a folyszab tanszek azon a nem valodi egyetemen.
(Mintha Miskolc nemileg el lenne maradva az utobbi idoben...)

> Valamint letezik-e olyan konyv, aminek nem er egekig az ara,
> es az installas gyotrelmeitol egy kicsit melyrehatobban
> tartalmaz huncutsagokat ....

Readme.txt vagy valami hasonlo.  Egyebkent lehet konyvvel egyutt venni a
CD-t.  Szerintem egyetlen dolgot kell az installalasrol tudni: ha tud a
geped CD-rol butulni, akkor ezt hogy kell megcsinalni (ha nem, akkor dd-zd,
vagy rawrite-zd, fdwrite-zd egy 1,44-es floppantyura a boot lemezt, es
hajra); 2. aki ismeri a hardverei parametereit, szerintem kevesebb
osszeakadassal talalkozhatik, ha a boot: prompt utan nyom egy "-c"-t, es
kiszedi a folosleges vackokat, es beirja az esetleg nala nem standardan levo
izeket.

Mara ennyit a tudomany es technika csodaibol, hidd el a fontosabb dolgokat
ugyanugy tudja, esetleg jobban.  Az is igaz, ez egy kicsit inkabb unixos
szemleletu, nem ment el ugy az M$ iranyaba, szoval tudjad, hogy mi hol van,
es nem utolsosorban a szamitogep parancsaink, es nem ohajaink szerint
mukodik.  (Ugyismint Muphy)

Gabor

--
#!/bin/ksh
Z='21N16I25C25E30, 40M30E33E25T15U!' ;IFS=' ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ ';set $Z;for i { [[ $i = ? ]]&&print $i&&break;[[ $i = ??? ]]&&j=$i&&i=${i%?};typeset -i40 i=8#$i;print -n ${i#???};[[ "$j" = ??? ]]&&print -n "${j#??} "&&j=;typeset +i i;};IFS=' 0123456789 ';set $Z;X=;for i { [[ $i = , ]]&&i=2;[[ $i = ?? ]]||typeset -l i;X="$X $i";typeset +l i;};print "$X"